Ansiklopedya

de Vikipedya, la ansiklopedya líbera
(Redirijado de Ansiklopedia)
Saltar a: navigación, buxcar
Jump to: <a href="#column-one">navigation</a>, <a href="#searchInput">search</a>
Icon-gears.png
Esta ója se esta tresladando de la lingua espanyol, desde el artikolo Enciclopedia, i por esto puede tener yerros sintaktikos o eskrita sin tresladar.
Puedes kontrivuyir kon la Wikipedia akavando la tresladasiyon desde el artikolo orijinal ..
Jump to: <a href="#column-one">navigation</a>, <a href="#searchInput">search</a>


Una ansiklopedia es un kompendio de konosimiento umano. El termino prosede del griego ενκυκλιος παιδεια, ke signifika "en un sirkulo de instruksion".

Karakteristikas de un teksto ansiklopediko[trocar | editar código]

Tomos de una ansiklopedia

Los artikolos ansiklopedikos tienen una serie de karakteristikas ke los distinguen de otros formatos literarios:

  • Son muy sintetikos, tratando de kondensar al maksimo la informasion.
  • No suelen faser konsesiones a la legibilidad del teksto, primando la fasilida de obtener la informasion.
  • Karesen de elementos subjetivos o de opinion, vuscandose ante todo el rigor y la eksposision de los fechos.
  • Las imajenes y otros elementos graficos, se escojen en funsion de su utilidad, y no de la estetika.
  • Una ansiklopedia suele tener varios autores, pudiendo llegar a sentenares.

Kontenidos de una ansiklopedia[trocar | editar código]

Los kontenidos de una ansiklopedia, traten el tema que traten, kumplen siempre una serie de rekisitos:

  • Son de interes universal: pueden ser de interes para kualkier ser umano, independientemente de kualkier otra konsiderasion. Asi, no ay kontenidos de interes puramente lokal o personal.
  • Son de interes atemporal: en prinsipio, no ay rasones para pensar ke el kontenido pueda perder interes kon el tiempo, salvo ke la informasion se kede desaktualisada.
  • Se organisan de lo jeneral a lo konkreto. Esto por las limitasiones de espasio, y para konseguir ke la obra kompleta sea autosufisiente, es desir, ke no sea nesesario konsultar otros tekstos para komprender su kontenido.

Istoria[trocar | editar código]

Munchos eskritores en la Antigüedad (komo el filosofo Aristoteles) isieron el intento de kompendiar todo el konosimiento umano. La idea de rekopilar en un mismo lugar todo este konosimiento se remonta a las bibliotekas de Alejandria o Pergamo. Sin embargo John Harris frekuentemente es kien resibe el kredito por aber establesido el aora familiar formato de ansiklopedia en 1704 kon su Lexicon technicum. La venerable Enciclopedia Británica tuvo un empesijo modesto; de 1768 a 1771 se publikaron tres volumenes. Kizas la mas famosa ansiklopedia antigua fue la francesa Encyclopédie, editada por Denis Diderot y kompletada en 1772.

La nosion mas moderna de ansiklopedia de proposito jeneral y de amplia distribusion data de la epoca de Denis Diderot y los ensiklopedistas del siglo XVIII.

El mayor hito del periodo de la Ilustración del siglo XVIII es la Encyclopédie compilada por un grupo de escritores y hombres de ciencia de Francia. De manera plenamente consciente, estos hombres estaban dando la espalda tanto a la religión como a la metafísica como fuentes de conocimiento viendo en la ciencia pura una nueva fuerza motriz intelectual. Reunieron en una vasta obra todos los conocimientos científicos de la época, no como un mero registro alfabético, sino como un relato del modo científico de enfrentarse con el mundo. Estos escritores, conscientemente, esperaban forjar un poderoso instrumento para la lucha contra el oscurantismo de las autoridades políticas y religiosas. La mayoría de las figuras culturales y científicas de la época colaboraron en esa empresa. De ellas destaca D'Alembert, Diderot y Voltaire.

Las ansiklopedias más importantes del siglo XX fueron:

Con el advenimiento de la informática, surgen las ansiklopedias multimedia , como la Encarta (que no incluye ninguna alusión al fenómeno wiki), y las disponibles a través de Internet, como Wikipedia (que sí alude a la Encarta).

Ansiklopedias en América Latina[trocar | editar código]

Los antesedentes de rejistros dokumentales ke demuestran konosimiento en Amerika están en las estelas i muros de piedra tayada kon eskritura Jeroglifika amerikana, así komo kodises pertenesientes a las kulturas mayas, astekas e inkas.
Los inkas usaron el quipu. Fue en el siglo XVI kuando se imprimen los verdaderos dokumentos de referensia gasias a la yegada de la imprenta a Amerika. Una de las primera ansiklopedya de uso medieval fue la Istorya jeneral de las kosas de la Mueva Espanya de fray Bernardino de Sahagún. Tenemos tambyen la Bibioteka Ispanoamerikana Septentorial de José Mariano Beristáin.

Ovras espanyolas emportantes sovre Amerika Latina fueron el Diksionario Ansiklopéddiko Ispano Amerikano 28 volúmenes (1883-1910) i la Ansiklopedya universal ilustrada evropeo-amerikana de Editoryal Espasa-Kalpe, 70 volúmenes (1908-1930).

Ovras ansiklopéddikas emportantes de los payises de Amerika son:

Véase también[trocar | editar código]

Xablón:Primeras enciclopedias

Enlases eksternos[trocar | editar código]