Sinagoga

de Vikipedya, la ansiklopedya líbera
(Redirijado de Esnoga)
Saltar a: navigación, buxcar

La Esnoga es la asamblea de fiyeles djudios basho la din antiga, a fin d'esherzer el eshersizio de la su relijion. El biervo proviene del biervo latino sinagōga, i este del grégo sÿnagōgē, del verbo sÿnágein (‘reunir, kongregar’). En ebreo se yama Bet aKnéset (בית הכנסת) o lugar de ankontro. Algunas komunitas del Maghreb la yaman Bet Tefilá (בית תפילה) o kaza de arrogamiento. Munchos de los djudios en los payises de avla inglesa yaman a la esnoga Shul, una palavra en idish. Los djudios persas (parsim) y los djudios karaitas la yaman Kenesa, ke es un biervo arameo. En munchas komunitas sefardis se le yama Kal, ke viene del biervo en ivrit קָהָל, ke sinyikifa "audiensia" o "komunita".

Esnoga El Ghriba, en la isola de Djerba, en Tunesia

Orijin[trocar | editar código]

La esnoga es una institusio muy antiga en el djudaismo. No ay informasion totalmente fiable ensima del orijin de las primeras esnogas, má se admite ke las primeras aparesieron en Babilonia en el siglo VI EK d' entre los djudios deportados por Nabukodonosor II en la konkista de Yerushalayim enel anyo 3164 (597 adK) i diskués de la Guezerá de la destruksion del Bet Amikdash i de la Sivdad Santa por modre de los Babilonios. En las esnogas se enkontraban los djudios para estudiar i arrogar en komunita. El número de esnogas se engrandesio muncho kuando la meldadura publika de la Tora fue establesida. Asigun algumos eskritos, kuando Yerushalayim fuye destruyida por los romanos, enel anyo 70, tenia ya 400 esnogas.

Esnoga de Amsterdam, aperturada en el anyo 1672

Estas kazas de asamblea no eran edifisios spesialmente konstruidos para el kulto, porke kualkyér kaza podia ser uzada para los ankontros; andjak, no faltaban grandes las fraguas de esnogas. Las esnogas antikas estaban administradas por un archisinagogo, o por un konsejo de tres notables. La eksplikasion del teksto sagrado estaba reservada para el rabino o algun fiyel mas versado en la konosensia de la Alaha.

Esnoga de Sofia, en Sofia, Bulgaria, aperturada en 1909 i desinyada por Friedrich Grünanger

Disenyo interior[trocar | editar código]

Las esnogas estan orientadas verso Yerushalayim. Al fondo esta un almáryo o tabernakulo, el arka santa (hehal en ebreo sefaradi o Aron Akodesh en ebreo ashkenazi), ke kontiene los royos de la ley (la Tora). Delantre d'el tabernakulo enkolga una lampariya ke syempre esta ardiendo en akodransa de la luz eterna (ner tamid) ke briyaba enel Templo de Yerushalayim. Un kandelabro (mĕnorá) de 7 lamparas en línea, akodra la Menora de siete brazos del Bet Amikdash. Por ultimo, uma mesa de pupitre, kolokada sobre una plataforma (tebá en ebreo sefaradi, almenar o bimá en ebreo ashkenazi), ke es uzada komo altar; ante eya se koloka solu el Hazán (ministro ofisiante).

Galeriya[trocar | editar código]



Ikono de esbozo

Este artikolo es endagora, solo un esbozo. Ampliandolo ayudaras a amijorar Wikipedia.
Puedes ayudarte kon las wikipedias en otras linguas.

Atamientos eksternos[trocar | editar código]

Commons-logo.svg
Wikimedia Commons alberga kontenido multimedia sovre Sinagoga