Esnoga Vieja-Mueva

de Vikipedya, la ansiklopedya líbera
Saltar a: navigación, buxcar
La Esnoga

La Esnoga Vieja-Mueva (en alman Altneuschule, Altneusynagoge; en cheko Staronová Synagoga; en idish אלטנוישול), ubikada en la máale de Josefov, en Praga, es la esnoga mas antika de Evropa ke ainda se ankontra en uzo aktivo.[1] Es endemas la esnoga medieval mas vieja kon desinyo de dupla nave.[2]

Aperturada enel anyo 1270 en estil gotiko, la esnoga es una de las fráguas gotikas más aedadas de la sivdad de Praga. Antes egzistia en la sivdad una esnoga ainda más aedada, yamada la Esnoga Vieja,la kuala fue destruyida enel anyo 1867 i trokada por la Esnoga Espanyola.

Etimolojiya[trocar | editar código]

Egzisten dos eksplikasiyones para el nombre "Vieja-Mueva". El priméro esta bazado en las traduksiyones de alman i de idish de Alt-Neu komo "Vieja-Mueva". De akódro kon esta eksplikasiyon, la esnoga fue orijinalmente yamada la "Mueva" o "Gran" esnoga i dempues, kuando fueron fraguádas esnogas mas muevas en el syéklo XVI, esta paso a ser la Esnoga Mueva-Vieja[3]. Otra teoria dize ke puede ser una mala traduksiyon. D'akódro kon esta versiyon, la esnoga se kreefue fraguada kon piédras trayidas del Templo de Yerushalayim, i la esnoga fue fraguada kon una kondisiyon, en ivrit: Al-Tnai, ke akeas piédras tinian ke ser ritornadas dempues del re-fraguamyénto del Templo. [4]

Interior[trocar | editar código]

Egzisten mueve skalas desde la kaleja asta un kortijo, desde el kualo se abre una puerta ke yeva a una nave rektangular, la kuala tiene sesh seksiyones. Endemás, dos grandes pilares alinyados de Oryente a Oksidente en el medio de la esnoga kada uno soporta el peso de kada seksiyon.Las seksiyones tienen kada una ventanikas Gotikas, un total de doze, las kualas representan las Doze Tribus de Yisrael. Las ventanikas estrechas son posivelmente aresponsavles de las munchas deskripsiyones de la esnoga komo oskura i friya, mas endagora esta brilyantemente yena de luz, kon munchas kandilikas elektrikas.

Interior de la esnoga. Es denotar el techo de la esnoga, el kualo tiene sinko palos en vez de katro, lo kualo podia azer pensar en lakruz kristyana

La tevá esta kolokada entre los dos pilares. El Aron Akodesh esta en el sentro de la pared oryentala. Egzisten sinko skalas para yegar asta ande estaguadrada la Tora i endemas, dos ventanikas redondas de vidrio a kada lado.

La esnoga es Ortodoksa, lo kualo kere dizir ke las mujeres i los ombres meldan kada kualo separado. Las mujeres meldan en una kamareta eksterna kon ventanikas ke dan asya la parte prinsipala de la esnoga.

Algo ke no es uzualo, es una grande bandiera en el pilar oksidental kon una Magen David, el teksto de Shema Israel, i una kipa, los kualos an sido los simbolos de la komunita desde el syéklo XV. El dirito de tener bandiera, lo kualo signifika avtonomiya de la komunita, fue dado por el emperador Fernando II, en aksiyon de shukur por los servisios de los djudios en la defensa de Praga en kontro de los Suekos. La bandiera aktuala de la komunita fue apresentada a los djudios por el emperador Karlos VI.

El Golem de Praga[trocar | editar código]

Se dize ke el korpo del Golem, el kualo fue kriado por el haham Judah Loew ben Bezalel esta en el atiko ande esta la geniza de la komunita de Praga. [5] Se dize una konseja ke durante la Sigunda Gerra Mondiala, un ajente Nazi tento entrar a la geniza, má el fue amortado al tentar.[6] Al pareser, la Gestapo no entro a lageniza durante la Gerra, i la frágua fue evitada durante la destruksiyon de esnogas por los Nazis.[7] Las tres skalas mas bajas de la skalerika ke va subiendo a la geniza estan kitados i endagora no se tiene akseso para el publiko en jeneral.

Galeriya[trocar | editar código]

Referensias[trocar | editar código]

  1. The Old-New Synagogue in Prague, Josefov web site
  2. Old-New Synagogue, Jewish Museum in Prague
  3. Josefov web site
  4. Sitio web de la sivdad de Praga
  5. The Golem, Temple Emanu-El, San Jose
  6. The Golem Lives On, Jewish Post
  7. The Golem

Bibliografiya[trocar | editar código]

  • Pražské Synagogy/Prague Synagogues, Arno Pařík, Jewish Museum in Prague, 2000, ISBN 80-85608-33-2.


Enlasos eksternos[trocar | editar código]

Commons-logo.svg
Klika akí para ver las imajes de Commons ensima de Esnoga Vieja-Mueva.