Fenisyanos

Un artíkolo de la Vikipedya, la ansiklopedya líbera
(Redirijado de Fenisya)

Grupo étnico semitiko, ke habito en la Antikidad en la rejion de Fenisia, en lo ke posteriormente konstituyo el litoral del Líbano.

Los fenisios aparesen en la Historia universal mas o menos el anyo 2000 aEK. Enkajonados en un altiplano kon paredes kortadas a piko para el mar, no les kedo mas remedio ke azerse marinos. Durante el predominio del Imperio kretense bivieron una eksistensia mas o menos oskura, ma despues de la kaída de los kretenses por obra de la invasion de los akeos, los fenisios emprendieron una serie de empresas merkantiles ke los yevaron por todo el Mar Mediterraneo, e inkluso a las Islas Britanikas, ademas de supuestamente haber sirkumnavegado afrika. La edad de oro de Fenisia se prolongo entre los siglos ksI i VII adk, epoka en la ke fondaron siudades komo kadiz i kartago. Luego de ke Fenisia fuera invadida, okupada militarmente i arrasada por los asirios, kartago tomo la antorsha fenisia durante aproksimadamente medio milenio, hasta sufrir una derrota desisiva a manos de los romanos durante la Segunda gerra Punika. Poko antes, las konkistas de Alejandro Magno habían destruido para siempre las siudades fenisias, ke se las habían arreglado para sovrevivir durante el Imperio Persa.

Los fenisios eran fondamentalmente un puevlo de komersiantes i marinos. Su invento desisivo fue el birreme, espesie de galera a la ke konsigieron aumentar el numero de remeros montando una hilera de estos sovre otra. Tambien, a medida ke kresio el komersio mediterraneo, se dedikaron a la piratería. Sus empresas merkantiles konsistían fondamentalmente en fondar faktorías en territorios no sivilizados, las kuales servían para komersiar kon los nativos; sin embargo, los fenisios no paresen haber mostrado interes en ekspandir su sivilizasion, sino simplemente en el komersio. En munshos kasos, una vez ke los fenisios se retiraron los nativos regresaron a un estado de semibarbarie. Otra importante innovasion fenisia fue el alefbet, invension a la ke yegaron para simplifikar la eskritura i de esta manera haser mas ekspedita la labor de redaktar dokumentos i kontratos.

Polítikamente, la jeografía fenisia impidio la formasion de un estado o imperio poderoso, a diferensia de otros puevlos antikos; en vez de eso disponían de una red de siudades-estado, las mas importantes de las kuales eran Ugarit, Sidon, Tiro i Biblos. Entre las kolonias, la mas importante fue kartago, fondada en lo ke aktualmente es Tunisia, i ke termino transformandose en el Imperio kartajines, dominando a otras siudades komo kadiz o kartajena.

El uniko personaje istoriko fenisio ben konosido es Hiram de Tiro, ke en la Biblia es mensionado hasiendo un tratado komersial kon el rey Salomon para vender madera de sedro del líbano para el Templo de Jerusalen, ma no eksisten otras referensias ke permitan haserse kargo de kien fue realmente este Hiram. Entre los kartajineses, por su parte, enkontramos las figuras de Hannon e Himilkon, selebres navegantes ke supuestamente sirkunnavegaron afrika.

En jeneral, los fenisios no tenían una kultura propia; se limitaban a komersiar kon los puevlos vesinos, i su arte por lo tanto imitaba las formas artístikas de sus klientes. Su relijion no difería eksesivamente de la de otros puevlos de la rejion, adorando a distintos dioses agríkolas ke han pasado a la istoria kon el nombre de baales. kreían en un gran heroe yamado Melkart, bastante paresido al Herakles heleno, i tambien en la diosa Astarte, ke era una trasposision de la Istar babilonika. Otro dio fenisio era Molok, siniestramente famoso por rekerir sakrifisios de hijikos.