Katro Esnogas Sefardis

Un artíkolo de la Vikipedya, la ansiklopedya líbera

Las Katro Esnogas Sefaradis estan ubikadas en la máale djudia de la sivdad vieja de Yerushalayim. Eyas konforman un a frágua ke inkluye katro esnogas ke ivan ser fraguadas en diferentes periodos de la istorya de la sivdad para poder satisfaser las nesesitás de la komunitá sefardí, kon kada kal praktikando un minag diferente. La esnoga mas antika, la Esnoga Eliyahu HaNaví, fue fraguada enel anyo 1516, dempues la Esnoga Yohannan Ben-Zakkai, la Esnoga Istanbuli i la Esnoga Emtsai ivan ser aperturadas en los sigintes 20 anyos. Estas ivan ser el korasón de la vida sefardi en la Sivdad Vieja de Yerushalayim. Dempues de ke enel anyo 1948 la sivdad vieja iva kaer en mano de los arabos durante la Gerra de Independensia Yisraeli, las esnogas ivan ser kemadas i trokadas en establos para ganado. Dempues de la Gerra de los Sesh Dias las esnogas ivan ser fraguadas muevamente. Endemas, egziste un chiko muzeyo donde los visitantes pueden aprender i konoser la istorya de la komunita sefardi en Yerushalayim.

Mapa de las Katro Esnogas Sefaradis
Mapa de las Katro Esnogas Sefaradis

Esnoga Eliyahu HaNaví[trocar | trocar el manadero]

La Esnoga Eliyahu HaNaví (en ivrit בית הכנסת אליהו הנביא) fue fraguada dempues del periodo Ottomano enel anyo 1516 i yamada ansina, asigun una leyenda ke iva dizir ke, durante un Yom Kippur sólo avían 9 ombres i presisaban uno mas para kompletar minyán. De repente aparesio un ombre deskonosido para el kal, i antonses eyos empiesaron a meldar. Dempues de meldar Neila el ombre desaparesió sin ke dinguna persona viera ken era o donde iva yir. El kal estaba siguro ke este ombre sólu podía ser Eliyahu HaNaví. El uzo de esta esnoga era sobre tódu komo Bet Midrash para estudiar Torá, por lo ke tambien es konosida komo Kal Talmud Torá.


Esnoga Yohannan Ben-Zakkai[trocar | trocar el manadero]

La Esnoga Yohannan Ben-Zakkai (en ivrit בית הכנשת יוחנן בן זכאי) o tambien konosida komo Kal Kadosh Gadol, se dise ke esta fraguada donde estaba fraguado el Bet Midrash del tanna Haham Rabí Yohannan Ben-Zakkai, ken iva estableser el Sanhedrin en Yavne dempues de la destruksiyon del Sigundo Templo. Esta esnoga fue aperturada al empiese del XVII syéklo.

Esnoga Istanbuli[trocar | trocar el manadero]

Istanbuli

A medida ke la povlasiyon sefardi de Yerushalayim iva kresiendo, un grande grupo de djudios arrivaban de Istanbul, Turkiya, kenes uzaban la frágua al lado de la esnoga Eliyahu HaNavi para meldar desde el anyo 1764. Kon el tiempo, la esnoga iva atraer djidios ke bushkaban meldar, sobre tódu de Kurdistan i Afrika del Nord. El Aron Akodesh es del syéklo XVII, i fue importado de una esnoga ke fue destruyida en Ancona, Italia. La bimá, konstruyida en el syéklo XVIII, es de una esnoga en Pesaro, Italia. La Esnoga fue remuevada enel anyo 1836. Oy endia la esnoga es uzada por las komunita Espanyola-Portugeza, ke van sigir el minhag de Londra.Esnoga Komo es la esnoga má grande de las katro, es uzada kuando se elije un muevo Rabino Shefe Sefardi de Yisrael

Esnoga Emtsai[trocar | trocar el manadero]

La Esnoga del Medio, Esnoga Emtsai (en ivrit בית הכנסת האמצעי) o Esnoga Kal Zion konforma la kamareta sentral de la frágua. Orijinalmente era un kortijo uzado probablemente komo el area para meldar de las mujeres de la Esnoga Yohanan Ben-Zakkai. Durante Sukkot podia ser trokado en una Suká para el kal. Kon el kresimyénto de la komunita, se troko el su uzo a mediados del syéklo XVIII i se desidio kolokar un techo i trokarlo en otra esnoga, afilu má chika ke las otras de la frágua.

Enlaces externos[trocar | trocar el manadero]


Commons Wikimedia Commons alberga kontenido multimedia sovre Istanbuli Synagogue