Myél

de Vikipedya, la ansiklopedya líbera
Saltar a: navigación, buxcar
Jump to: <a href="#column-one">navigation</a>, <a href="#searchInput">search</a>
Icon-gears.png
Esta ója se esta tresladando de la lingua espanyol, desde el artikolo Miel, i por esto puede tener yerros sintaktikos o eskrita sin tresladar.
Puedes kontrivuyir kon la Wikipedia akavando la tresladasiyon desde el artikolo orijinal ..
Jump to: <a href="#column-one">navigation</a>, <a href="#searchInput">search</a>


Myél

La Myél es un likido dulse i espeso produzido por las bezbas kon el nektar de las flores o de sekresiones de partes bivas de plantas o de ekskresiones de inséktos ke shupan plantas. Las bezbas lo arrekojen, trokan i komvinan kon otras sustansias i lo almasenan en los panales de sera donde la myél madura. La teknica para ekstraer la myél de los panales de la kolmena de las bezbas se yama apikultura. Las sus karakteristikas fisikas, kimikas y organoleptikas de la myél estan relasionados con el tipo de nektar que eyas arrekojen de las flores.

Istoria[trocar | editar código]

La myél tiene las sus kualitas rekonosidas i uzadas por el ombre desde ase munshos anyos, komo alimento i para dar dulsor naturalmente. El su poder de endulsamento es dos veses mayor ke el de la azukar. Egzisten referencias istorikas; endemás de las vezes ke es mensionada en la Torá, munshos otros pueblos, komo los antikos ejipsios o los grégos, por egzemplo, se ivan referir a la myél komo un produkto sagrado, yegando a uzarse para pagar los impostos. En ekskavasiones ejipsias de maz de 3.000 anyos fueron ankontradas chanakas tapadas i yenas de myél en perfekto estado. Las bezbas la fabrikan en una gran kantitá, kaji tres veses mas de la ke presisan para bivir, por lo ke siempre el ombre pudo uzarla i poko a poko aprender a domestikar la bezba para uzar la su myél.

Tipos[trocar | editar código]

Asigún el su orijen, se diferensia entre:

  • Myel de flores: la produsida por las bezbas kon el nektar de las flores. egzisten munshas variedades:
  • Myél de myélada o myélato, rozío de myél, myél de rozío o myél de boske: es la produsida por las besbas kon las sekresiones dulses de pulgones, koshinuyas i otros insektos shupadores de savia, normalmente de pinos, avetos, ensinas, alkornokes i otro arboles. Este tipo de myél es menos dulse, de kolor muy oskuro, se ase solida kon difikultá, i tyene olor i sabor espesiados; la myél de myélato de pinos es muy apresiada por su uzo medisinal en Evropa y la Turkiya.

La myél de flores es transparente y se ase solida kon el tiempo, esto depende de la su procedensia (de ke flores) i de la su temperatura. Por debasho de 14 °C el proseso es mas rapido. Las myéles de brezo se asen duras muy pronto i las de kastanyo tardan munsho. El estudio del polen en la myél virjen ase posible ke se poda determinar el su orijen floral.

Un efekto sekundario de la recoleksyon del nektar i el polen para la produksyon de myél es la polinizasyon, ke es krusial para la reproduksiyon de las plantas con flores.

Panal

Uzos[trocar | editar código]

Komo alimento[trocar | editar código]

La miel se uza prinsipalmente en la kosina i la pasteleria, komo akompanyamiento del pan o las tostadas, espesialmente, en el desayuno i la merienda i endemas como komplemento de bebidas komo el te. Ya ke es rika en fruktosa, la myél es higroskopika, por lo ke absorbe umedad del aire i al agregar una chika kantitá a panes i pasteles ase ke estos ivan ser duros mas lentamente. La myél virjen tambien kontiene ensimas ke abediguan a la su dijestion, ansí komo vitaminas i antioksidantes. La myél es el ingrediente prinsipal de la idromyél, ke se produse kon la miel i agua, ke tambien es yamada «vino de myél».

Medisina[trocar | editar código]

La myél tiene munshas propietás medisinales. Se puede uzar eksternamente déke las sus propietás antimikrobios i antiseptikas. Ansí, la myél abedigua a sanar i a prevenir infeksyones en feridas o kemaduras superfisiales. Tambien es uzada en la kosmetika (kremas, maskariyas de limpiesa fasial, tonikos, ets.) déke las sus kualitás astrinjentes y suavisantes.

La miel también se emplea en la medicina tradicional. Es un excelente conservante natural. Sin embargo, no siempre es saludable. Debido a que procede de flores silvestres, hay algunos momentos y lugares en los que la miel producida por las abejas es altamente tóxica. Los rododendros y azaleas producen un néctar altamente venenoso para los humanos, aunque inofensivo para las abejas, que producen así una miel mortífera. En algunas regiones del mundo las colmenas se vacían inmediatamente después de la temporada de flores, eliminando cualquier residuo para evitar envenenamientos accidentales. Existen historias del uso de miel venenosa como arma de guerra en la antigüedad, pero no son corroborables. Dicha miel venenosa es muy difícil de encontrar. La forma de la flor de azalea hace que a las abejas le resulte difícil acceder al néctar, y en la época en la que florecen hay casi siempre otras flores más atractivas para las abejas.

Debido a su contenido de azúcares simples, de asimilación rápida, la miel es altamente calórica (cerca de 3,4 kcal/g), por lo que es útil como fuente de energía.

La miel no se echa a perder. Gracias a su alta concentración de azúcar, mata a las bacterias por lisis osmótica. Las levaduras aerotransportadas no pueden prosperar en la miel debido a la baja humedad que contiene. Los traslados de cuerpos humanos en la antigüedad se hacían sumergidos en miel; por ejemplo Alejandro Magno fue trasladado desde Babilonia hasta Alejandría en Egipto en el 323 adC y el de Agesilao, rey de Esparta, desde Egipto hasta su ciudad natal en el 360 adC, utilizándose miel para evitar la descomposición. El efecto preservante de la miel se debe a su baja concentración de agua y es idéntico al que permite la prolongada conservación de los dulces y de las frutas en almíbar donde el alto contenido en azúcar disminuye el contenido de agua.

Prekausiones[trocar | editar código]

La miel (al igual que otros endulzantes) puede ser también extremadamente peligrosa para los bebés. Esto se debe a que al mezclarse con los jugos digestivos no ácidos del niño se crea un ambiente ideal para el crecimiento de las esporas Clostridium botulinum, que producen toxinas. Las esporas del botulismo son de las pocas bacterias que sobreviven en la miel, pero se encuentran también ampliamente presentes en el medio ambiente. Aunque dichas esporas son inofensivas para los adultos, debido a su acidez estomacal, el sistema digestivo de los niños pequeños no se halla lo suficientemente desarrollado para destruirlas, por lo que las esporas pueden potencialmente causar botulismo infantil. Por esta razón se aconseja no alimentar con miel ni ningún otro endulzante a los niños menores de 18 meses.

La humedad es un componente fundamental para la conservación de la miel. Mientras el porcentaje de humedad permanezca por debajo de 18% nada podrá crecer en ella. Por encima de ese valor pueden aparecer procesos fermentativos.

El kontenido en minerales es muy chiko. Los mas frekuentes son kalsio, kobre, ferro, magnesio, manganeso, zink, fosforo i potasio. Estan presentes tambien alrededor de la mitad de los aminoasidos egzistentes, asidos organikos (asido asetiko, acido sitriko, entre otros) i vitaminas del komplejo B, vitamina C, D y E. La myél tiene una variedad konsiderable de antioksidantes (flavonoides i fenoles).

Produktos relasionados[trocar | editar código]

Endemas de la myél, las bezbas produsen otros produktos emportántes, komo el polen, la sera, la djalea real, i los propoleos.


Enlasos eksternos[trocar | editar código]

Commons-logo.svg
Wikimedia Commons alberga kontenido multimedia sovre Myél