Santiago Tequixquiac

Kale revizar este artikolo
Un artíkolo de la Vikipedya, la ansiklopedya líbera

     
Este artikolo uza la grafia de Aki Yerushalayim para la lingua judeo-espanyola. Mersi muncho por mantener el artikolo uzando este estil.

Santiago Tequixquiac
סאנטיאגו טיקיקסקיאק
Nthehe
Bandyera de Santiago Tequixquiac סאנטיאגו טיקיקסקיאק Nthehe Escudo de Santiago Tequixquiac סאנטיאגו טיקיקסקיאק Nthehe
Paiz  Meksiko
• Estado  Meksiko
• Rejion Zumpango
• Belediye Tequixquiac
Pozision 19°54'N, 99°8'O
• Altura 1240 m
Superfisia n/d
Povlasion 22.676 mor. (2010)
• Densidad 6925 ab./km²
Jentilisio n/d
Alkalde Salvador Raúl Vasquez (PRI)
Pajina web http://www.tequixquiac.gob.mx/


Santiago Tequixquiac es un kazal del norte del Estado de Meksiko, dentro de la Rejion Zumpango i es kavesera del belediye de Tequixquiac. Tiene una povlasion de 22.676 moradores,[1] konta kon sinkenos males; Santiago Centro, El Refugio, San Miguel, San Mateo i San José, i endemas konta kon dos kolonias agrikolas yamadas Colonia Adolfo López Mateos i Colonia Wenceslao Labra.[2]

Es una de las lokalidades mas antikas del paiz i del estado, los sus primeros moradores datan del periodo preistoriko kuando ayegaron los primeros ombres al Kontinente Amerikano, anyos deskues hue povlado por los otomis durante el esplandor de la sivdad de Tula Xococotitlán; asegun, kon el desvelopamiento de imperio azteko, al surjir la Tripla Alianza, Tequixquiac hue asignado altepetl, un afinkamiento otomi sometido por los aztekos dentro de una sharfa rejion yamada Teotlalpan.

Etimolojia[trocar | trocar el manadero]

Santiago Tequixquiac, en lingua orijinaria la sinyifikasion es Lugar de agua salitrosa, el orijen del biervo en lingua nahuatl es tequixquitl (salitre), atl (agua) i -c (lugar), ke deriva de una aglutinasion de tres palavras. El patronimo es referido a Santiago el Mayor, kien es el ijo de Zebedeo, ansina yamado tambien Yakov en lingua djudeoespanyola i santo patrono de este kazal.

Istoria[trocar | trocar el manadero]

Periodo preyistoriko[trocar | trocar el manadero]

Es muy probavle ke el lugar ayga sido morado por al menos 12.000 anyos d.K, Asegun la avidensias arkeolojikas i paleontolojikas topadas en esta area, komo guesos de grandes animales preistorikos, muestra la antiguedad del lugar, aki fue topado el Gueso Sakro de Tequixquiac, piesa de arte preyistoriko konsiderada ovra de arte i ke se topa el Muzeo Nasionalo de Antropolojia i istorya de la Sivdad de Meksiko.[3] Provablemente los umanos primitivos eran atrayidos azta aki por la abundansia de chikos rios i manantiales, kriaban animales i levantavan frutas i zarzavates.

Periodo prekolombino[trocar | trocar el manadero]

Los otomis o nhähñu zon los primeros umanos ke arrivarono a este lugar, zon eyos los primeros moradores, afinkaron aki sobre kolinas de forma regada por esta tierra, alkunas eran konosidas komo Vije, Taxdho i Bomitza, fraguavano kazas proves tapadas kon ojas de ashavara, echas de palos de arvoles chikos o de piedra yamadas tepetate. Fueron eyos un puevlo revelde i guerrero ke levantavan frutos de la tierra y kazavan animales, asegun konsejas delos estudiozos, estavan kaji desnudos i no eran fasilmente sometidos, dominavano armas komo arkos de flechas i hondas para defenderse. Los nhähñu (komo se nombran eyos mismos), asegun su propia istorya, venian del norte, tenyian un Dio ke los trusho asta aki, eyos tambien moraron en Tula Xicocotitlán i en las vizinyasas dela mitika sivdad komo este lugar ke dempues los aztekos yamaron Tequixquiac.

Kodixe del pago de tributo del Vilayet de Hueypoxtla.

La fundasión del kazal fue en el anyo de 1168 d.K. por los chichimekos. Los rejistros istorikos mos muestran ke el kazal estava dominado por toltekos i los tepanekos, ansina komo por los aztekos. el altepetl de Tequixquiac permanesio al territorio tepaneko del antiko Imperio Azteko, basho el nombre de una komarka llamada la Teotlalpan, dempues de ke el governante Chimalpopoca konkisto este kazal en el anyo de 1415. Tequixquiac permanesio agora a la otoridad del sinyor de Tacuba, desde el vilayet de Hueypoxtla. El kazal tuvo sus shefes, agora leales a los aztekos, uno de los kualos era Acalmiztli, kien supuestamente era muy onrado por el nifus de este kazal.

Dominio espanyol[trocar | trocar el manadero]

Después de la caída del imperio azteca a los españoles, Hernán Cortés otorgó la ciudad y el área circundante como encomienda a dos conquistadores: Martín López, quien construyó el bergantín que ayudó destruir Tenochtitlan y Andrés Núñez. En esta ciudad junto con Apaxco y Hueypoxtla, lima]] comenzó a ser extraído con el trabajo indio (trabajo forzado). Las familias indias fueron desplazadas de sus tierras en 1552 por Francisco López de Tlaltzintlale para dar paso a más colonos españoles y nuevos cristianos de España y Portugal (Crypto-jews). El gobierno virreinal lo justificó por medios religiosos. Hicieron que los franciscanos construyeran nuevas capillas construidas sobre las diversas encomiendas y establecieron a los indios alrededor de éstas. Una de estas capillas era el Templo de Santiago Tequixquiac, que tenía autoridad sobre los nuevos pueblos de San Mateo Hueycalco, San Sebastián Tlalachco y otros. Este templo fue construido en 1569, y se convirtió en una parroquia formal en 1590.

Jeografia[trocar | trocar el manadero]


Ikono de referensias
Ikono de referensias

Este artikolo o seksion nesesita referensias ke apareskan en una puvlikasion soportada.
Puedesh, akresentar o enkomendar al autor prinsipalo en la su hoja de diskusion. Mientres tanto, no kites este avizo.

El kazal de Santiago Tequixquiac es ensima de una planada ande ay kolinas chikas i krusa el grande kanal (antigamente yamado Rio Xothe), dos rios se unen al grande kanal dentro dela zona urbana, el Rio Salado de Hueypoxtla i el Rio Salado; las kolinas son Taxtho, Vije i Bomitza azia las Lomas de Espanya al oryente i al oksidente es la Mesa Ahumada o Serro Mesa Grande azia la Serralada de Tepotzotlán, al norte es el Valle de Xomeyuca i al sud el serro de la Estreya azia San Juan Zitlaltepec.

Governo i administrasion[trocar | trocar el manadero]

Morado: Male de Santiago Sentro, Mavi: Male de San Mateo, Amariyo: Male de San Miguel, Vedre: Male de San José, Portokal: Male de El Refugio i Roz: Kolonia Agrikola Adolfo López Mateos.

Santiago Tequixquiac es kavesera del belediye o kapital del belediye de Tequixquiac, lugar ande se topa la alkaldia i ande el ajuntamiento tyene la su sede administrativa.

Males[trocar | trocar el manadero]

Denantes de 1999, el kazal fue partajado en sinkenos males o males administrativos, en kada male ay afinkamientos o sektores urbanos:

Males Afinkamientos
Santiago Santiago Tequixquiac Sentro
San José San José Sentro, San Francisco Pueblo Nuevo, Taxdho, El Crucero
San Mateo San Mateo Sentro, Gumisha, El Vije, Deportiva, El Sol, El Cenicero
San Miguel San Miguel Sentro, Prados, El Jagüey, La Tres, La Nopalera, La Media Luna
El Refugio El Refugio Sentro, El Tajo, Palo Grande

Kolonias agrikolas[trocar | trocar el manadero]

Los muevos partajamientos en sieklo XX son dos kolonias agrikolas yamadas en kastilyano colonias ejidales, son un sektor urbano ande se afinkaron hijos de los kampesinos, dentro de una area komunala:

Kolonias agrikolas
Colonia Adolfo López Mateos
Colonia Wenceslao Labra

Ekonomia[trocar | trocar el manadero]

Lavoro agrikolo de Santiago Tequixquiac.

El kazal de Santiago Tequixquiac tiene komo ekonomia la agrikultura, la ganaderia, el komersio de mekadurias, la produksion de pedra, ansina el turizmo.

Munchos delos ombres son mano de ovra barata, son uno de los ingresos mas emportantes de la famiya, los fraguadores dela industrya de Tequixquiac i de kazales sirkanos lavoran en munchos paizes del mundo, fraguando edifisios, remendando industryas i botigas.

Turizmo[trocar | trocar el manadero]

  • Alkaldia, fragua onde governa el ajuntamiento o konsesho del belediye de Tequixquiac, es afinkada en Plasa Sentrala Cuautémoc.
  • Parrokia de Santiago Apostolo, antika fragua religioza afinkada en onra a Santiago el Mayor, el monumento istoriko mas emportante del kazal i un lugar emportante ande se kudia la istoria del rejion, es uno de los templos mas ermozos i galanos de estado de Meksiko, es afinkada en Plasa Sentrala Cuautémoc.
  • Kapiya El Calvario, antika fragua religioza afinkada en la kaleja Morelos.
  • Kaza de los parrokos, antika fragua afinkada enla kaleja Juárez No. 56.
  • Templo metodisto de Tequixquiac El Meshiah, antika fragua religioza afinkada en la kaleja Zaragoza.
  • Antiko Sementerio de Tequixquiac, monumento istoriko ande se topan los antepsados las famiyas mas antikas del kazal, es afinkado en kaleja Fortino Hipólito i Talonia.
  • Forno de Kal i Chimeneya, antika fragua para koser piedra kaliza uzada para fraguar el Grande Kanal de Desague, afinkada en el Male de El Refugio.
  • Muzeo Kumunitario Temoatzin, chika fragua dela kumunta kampesina ande ay guesos de animales grandes i alkunos ovjetos prekolombinos, afinkada en el Male de San José.

Galeria[trocar | trocar el manadero]

Personas afamadas[trocar | trocar el manadero]

  • Fortino Hipolito Vera i Talonia, Eskritor i filosofo i relijiozo katoliko ke nasio en Santiago Tequixquiac, fue afamado por eskrivid sobre las aparisiones de Virjin de Guadalupe, endemás fue prelado de la kolejiata de Amecameca i primero Obispo dela Diosesis de Cuernavaca.

Ver endemas[trocar | trocar el manadero]

Referensias[trocar | trocar el manadero]

  1. Catalogo de localidades Belediye de Tequixquiac. SEDESOL, 28 de Marzo de 2017.
  2. Bando del belediye de Tequixquiac 2017, ajuntamiento de Tequixquiac, 24 de septiembre de 2017.
  3. Sekretaria de Kultura, governo de Meksiko INAH, Muzeo Nasionalo de Antropolojia i istorya. 24 de Septiembre de 2017.

Atamientos eksternos[trocar | trocar el manadero]

Commons Wikimedia Commons alberga kontenido multimedia sovre Santiago Tequixquiac