Vikipedya:La ensiklopedia livre

Un artíkolo de la Vikipedya, la ansiklopedya líbera
El famoso y konfliktivo lema «La ensiklopedia livre».

En los ultimos meses, el kresimiento, lento pero konstante de la Wikipedia en ladino ha hecho atraer a mas personas a este proyekto kolavorativo. Sin emvargo, a medida ke kresen las ekspektativas de kantidad y kalidad, tamvien aumentan las demandas y kejas de uzuarios aserka de las restriksiones de la Wikipedia, kontempladas en politikas konsensuadas por la komunidad.

La gran pregunta ke se hasen uzuarios anonimos o ke akavan de entrar en este proyekto y desconozen las bases y el komo se mueve esta ensiklopedia es ¿ke es «livre» dentro de la Wikipedia?, a lo que anyaden kon vehemensia y desepsion: «¡Esta ensiklopedia es livre y yo puedo haser lo ke kiera kon livertad!».

Opviamente esta frase ya a sido leida asta el cansansio por muchos usuarios ke tienen eksperiensia y administradores del proyekto ke deven egzplikar a los uzuarios «novatos» y resien yegados las reglas del juego. Vien, en esta pájina, se pretende egzplikar de modo profondo y detayado ese lema ke se enkuentra en todas las pájinas de Wikipedia y ke es muchas veses malinterpretado.

La livertad egziste en Wikipedia pero de una forma diferente.

Opviamente, de esa frase de tres palavras, esta es la ke mas resuena y es la ke kausa la konfusion mas averrante entre todos nosotros: livre. En efekto, vamos a definir la asepsion de livre segun el Wikcionario en kastiyano: «Ke tiene livertad». En kuanto a livertad, podemos ver komo asepsión: «Estado en el kual fuersas ajenas no imponen su kriterio, aplikable fizika o moralmente sovre la propia desision del sujekto». Aora vien, ya definido esto, ¿ke fuersa ajena no deve imponerse en la Wikipedia en ladino, o, a modo jeneriko, en todas las Wikipedias? (ya ke este lema se aplika en las 250 versiones de Wikipedia de kada lengua).

A primera vista, paresiera ke el uzuario novato tuviese la rason avsoluta de ke no deve haver imposision en sus aksiones por parte de nadie, sin emvargo, hay algo ke se konfunde fasilmente kon la livertad, llamado livertinaje, ke se define komo «aktitud irrespetuosa de la ley, la etika o la moral de kien avusa de su propia livertad kon menoskavo de la de los demas».

Resulta aora ke hay una kontradiksion en todo; este reves moral, legal y etiko no se refleja en avsoluto en esta ensiklopedia, ya ke si esto fuera así, todo el proyekto habria desemvokado en un kaos sin orden propio. Komo nos hemos desviado del kamino korrekto hasia lo ke keremos komprender, abra ke moldear el siknifikado de «livre» ke se egzplika en el lema de Wikipedia: akel sentido de «livre» ke se pregona komo lema, no es la livertad ideal ke prekonisa un kontradiktorio livertinaje.

La ensiklopedia livre[trocar el manadero]

Aora ke ya savemos ke ese «livre» no se refiere a la afamada livertad en su mas pura definision, viene la siguiente pregunta: ¿Entonses a ke «livre» se esta refiriendo el lema? Para esto devemos aprender un poko mas de la vase de Wikipedia y de sus tres karakteristikas prinsipales:

  1. Es una ensiklopedia, entendida komo soporte ke permite la rekopilasion, el almasenamiento y la transmision de la informasion de forma estrukturada.
  2. Es un wiki, por lo ke, kon pekenyas eksepsiones, puede ser editada por kualkiera.
  3. Es de kontenido livre y utilisa la lisensia GFDL.

Komo podemos ver, la tersera karakteristika hase mension de la palabra «livre», pero egzplikada komo «kontenido livre». Si konsultamos kontenido livre, veremos ke se define komo: «akel kontenido ke esta protejido por una lisensia livre, komo la GFDL y algunos tipos de lisensias de Creative Commons». ¿Kurioso ke se ha vuelto a repetir la palabra «livre»?, pero no tiene nada ke ver kon el sentimiento utopiko de la livertad, sino kon un tipo de kontenido con una lisensia espesial.

Softwares, lisensias y kontenidos livres[trocar el manadero]

Aora ke tenemos en mente ke el karakter de «livre» de esta ensiklopedia se deriva de la egzistensia de las lisensias y kontenidos «livres», favlaremos del engranaje ke mueve toda la Wikipedia, ke no es otra kosa que el software: Wikipedia esta kontenida en un wiki (espesie de sitio web espesial) yamado MediaWiki. MediaWiki es un software livre, y komo vreve definision del termino tenemos: «es el software ke, una ves optenido, puede ser usado, kopiado, eztudiado, modifikado y redistrivuido livremente. El software livre suele estar disponivle gratuitamente en Internet, o a presio del koste de la distrivusion a traves de otros medios; sin emvargo no es ovligatorio ke sea así y, aunke konserve su karakter de livre, puede ser vendido komersialmente».

Asimismo, el software es «livre» si garantisa las siguientes livertades:

  • «livertad 0», ejekutar el programa kon kualkier proposito (privado, edukativo, puvliko, komersial, etc.)
  • «livertad 1», estudiar y modifikar el programa (para lo kual es nesesario poder akseder al kodigo fuente).
  • «livertad 2», kopiar el programa de manera ke se pueda ayudar al vesino, o a kualkiera.
  • «livertad 3», mejorar el programa, y haser puvlikas las mejoras, de forma que se venefisie toda la komunidad.

Ya kon este terser termino ke invoka el adjektivo «livre», nos damos kuenta de ke todo esto konduse a un uniko ovjektivo, ke no es otro ke «permitir la informasion sin restriksion de distrivusion y/o uso para venefisio de todos». Vajo esta perspektiva, puede asumirse entonses ke la Wikipedia permite un uso «livre» de su software y de sus kontenidos.

Aora vien, todo lo ke se a egzplikado anteriormente se kondensa en un tipo de lisensia livre espesial ke usa la Wikipedia para kometer dicho fin: la lisensia de dokumentasion livre GNU (GFDL), sitada anteriormente.

El logo de lo «livre» (GFDL).

Ya tenemos nuestro kuarto vokavlo ke utiliza la palabra «livre»: la lisensia GFDL, ke se define komo «una lisensia copyleft para kontenido livre, disenyada por la Fundasion del Software Livre (FSF) para el proyekto GNU. La lisensia fue disenyada para dokumentasion de software y otras referensias y materiales institusionales. Estipula ke kualkier kopia del material, inkluso de ser modifikado, deve yevar la misma lisensia. Dichas kopias pueden ser vendidas pero, de ser produsidas en kantidad, deven ser distrivuidas en un formato ke garantise futuras edisiones. Wikipedia es el mayor proyekto ke utiliza esta lisensia».

Keda klaro ke todos los artikolos de Wikipedia estan lisensiados al puvliko vajo los terminos y kondisiones de la lisensia de dokumentasion livre GNU.

¡Vingo! Esta es la «livertad» ke ofrese la lisensia «livre» GFDL, y la ke representa lo «livre» de Wikipedia. Es desir, estimado uzuario, ke kuando pienses en la «livertad» de toda la Wikipedia, pienses primero en la GFDL.

Konklusion[trocar el manadero]

Eres livre de kopiar, modifikar, vender y reutilisar los kontenidos de la Wikipedia, ¡sin nesesidad de pagar por ello! Puedes inkluso krear tu propia ensiklopedia basada en la Wikipedia. Pero ello no implika ningun derecho sobre la Wikipedia, ke ante todo deve ser una ensiklopedia. Ten en kuenta ke todos los demas wikipedistas tienen los mismos derechos ke tu.