Oseanografiya

de Vikipedya, la ansiklopedya líbera
Saltar a: navigación, buxcar

La oseanografía es la rama de la jeografiya ke estudia todos los prosesos físikos, kimikos i biolójikos ke se dan en el mar i en los oseanos.

Orijen del byervo[trocar | editar código]

La palabra oseanografía fue akunyada por primera vez en el anyo 1584, del fransez oceanographie, pero tuvo una vida korta. En el anyo 1880 retorna al almán komo Oceanographie. En esa misma époka surjen korrelativamente en otras linguas oceanography, en ingléz; oceanografía, en kastilyano. En la lingua portugeza, la palabra oseanografiya aparese al final del syéklo XIX.

La formasión de la palabra es basada en el vokablo jeografía i responde al orijen sientífiko de ke proviene la disiplina. Sobre el modelo de la palabra jeolojiya se enkuentra oceanolojiya, rejistrada por primera vez en la lingua inglesa - oceanology - en 1864. Aunke algunos defienden la definisión más kompleta por oceanolojiya, la forma ke ha ganado mas popularidad es oseanografíya.

Ramas de la oseanografíya[trocar | editar código]

Eksisten sinko ramas prinsipales de la oseanografíya: oseanografíya físika, oseanografíya kemika, oseanografíya biolójika, oseanografíya jeolójika i oseanografíya meteorolójika.

Oseanografíya físika[trocar | editar código]

Se refiere a la komprensión i prediksión de los prosesos físikos ke okurren en el mar, tales komo la mezkla, la dispersión, las korrientes, las mareas i el oleaje. Las asignaturas de esta área kurrikular instruyen en los prosesos de interkambio de enerjiya - aire, komo así mismo, la transmisión i absorsión de enerjiya luminosa, kalórika i akústika en el medio oseániko (oseano abierto, zonas kosteras i estuarios).

Oseanografíya kemika[trocar | editar código]

Esta área kurrikular se refiere a la komposisión kemika del agua de mar i sus konstituyentes i a los efektos de los prosesos físikos, jeolójikos i biolójikos sobre la kemika del agua de mar. Además se profundiza en las alterasiones ke sufre el mar, por efekto de la adisión de sustansias orgánikas e inorgánikas derivadas de la aktividad umana, konosida komo kontaminasión marina.

Oseanografíya biolójika[trocar | editar código]

konsidera asignaturas ke se refieran al konosimiento i komprensión de los sistemas i prosesos biolójikos del mar, siendo sus aspektos esensiales, la estruktura de los ekosistemas i el flujo biolójiko de la enerjiya i de la materia, en relasión kon diversos faktores ambientales naturales i artifisiales. Estas asignaturas se preokupan de los aspektos ekolójikos de la vida marina en oseanos abiertos, zonas kosteras i estuarios.

Oseanografíya jeolójika[trocar | editar código]

Esta área kurrikular tiene relasión kon las asignaturas ke estudian la parte sólida de la superfisie terrestre kubierta por el agua de mar, las islas oseánikas i las zonas kosteras. Se inkluye también el estudio de los prosesos kosteros, márjenes kontinentales, kuenkas oseánikas, sedimentos del fondo i tektónika de plakas.

Oseanografíya meteorolójika[trocar | editar código]

Esta rama de la oseaonografíya se dedika a la interaksión de la atmósfera i el oseano kon la idrosfera.

Véase también[trocar | editar código]

Disiplinas relasionadas[trocar | editar código]


Ikono de esbozo

Este artikolo es endagora, solo un esbozo. Ampliandolo ayudaras a amijorar Wikipedia.
Puedes ayudarte kon las wikipedias en otras linguas.