La Kilisia de Yesukristo de los Santos de los Últimos Dyas

Kale revizar este artikolo
Un artíkolo de la Vikipedya, la ansiklopedya líbera

Templo de Salt Lake City en Utah

La Iglesia de Yesukristo de los Santos de los Últimos Dias, konosida endemas komo Iglesia Mormona o komo Iglesia SUD (LDS, por sus siglas en inglez, Latter-Day Saints), es la organizasion más grande i rekonosida del Movimento de Yesukristo de los Santos de los Últimos Dias. La Iglesia se fondó komo komunita relijioza en Palmyra, estado de Mueva York, por Joseph Smith el 6 de avril de 1830, profesando kumplir las ensinyansas de Yesukristo, ma no se konsideran parte de las tradisiones katolikas, ortodoksas o protestantes, ma ser una restorasion del kristianismo orijinalo, diskués de ke éste se trokara a la muerte de San Pedro i los otros apostoles. Esta tendensia relijioza es la prinsipal rama del Movimento de los Santos de los Últimos Dyas, fondada por Joseph Smith, los kualos diskués de la su muerte buskhkaron a Brigham Young komo el su profeta, al mismo tiempo ke otras ramas, komo la Komunidad de Kristo, nasían kon sus profetas i komunitas. Alkunas ramas fondamentalistas, inkluyendo unas ke achetavan la poligamia, egzisten ma sus doktrinas i ritos no son achetados por la Iglesia SUD. La Iglesia es konosida por dar parás para el Koro del Tavernakulo Mormón, la Universita de Brigham Young i por el fakto de ke la komunita fue la mas emportante en la kriasion del estado amerikano de Utah, el estado número 45 de los Estados Unidos, lugar ande se topa la sede de la Iglesia, espesialmente en la kapitala, Salt Lake City. La Iglesia de Yesukristo de los Santos de los Últimos Dias okupa el katreno lugar en las komunitas relijiozas de los Estados Unidos i sus lideres deklaran ke los miembros ke se kazan enel templo, tienen la rata más basha de divorsio del payis. Los lavorantes relijiozos de la Iglesia SUD no es pagada por su servis; endemas, la inglesia no aze separasion entre raza, klasa sosyala ni profesion; un obispo puede ser un presidente de una eentreprisa, un shofor de otobus, o un maestro de una eskola. Oy endiya, la iglesia tiene unos 13 milyones de myembros espartidos en varios payises. Los fiyeles de la Iglesia (yamados Santos de los Últimos Dyas o mormones) kreyen ke Yesukristo dirije la Iglesia por revelasión dada al Presidente de la Iglesia, al kualo konsideran un profeta.

Istorya[trocar | trocar el manadero]

Foto de la Arboleda Sakrada por George Edward Anderson, aproks. 1907.

La Iglesia de Yesukristo de los Santos de los Últimos Dias tuvo su empesijo kuando el mansevo Joseph Smith (nasido el 23 de diziembre de 1805 en Sharon, kondado de Windsor, estado de Vermont de los Estados Unidos) de edad de 14 anyos, kuando biiya en Palmyra (Mueva York, Estados Unidos), dijo tener una visión del Dio Padre i de Yesukristo,[1] de la kuala dijo:

“Vi una kolumna de luz, más briyante ke el sol, direktamente arriva en mi kavesa; i esta luz gradualmente bashó fina deskansó ensima de mi. (...) Kuando la luz se areposava ensima de mi, vi enel ayre arriva de mi a dos personas, los kualos tenían una gloria y brilyo sin deskripsiyon. Uno de eyos me avló, yamándome por el mi nombre, i dijo, senyalando al otro: Este es mi Ijo Amado: ¡Eskúchalo!"[2]

El mansevo Joseph Smith indikó ke, en su visión, konosida en el Movimento de los Santos de los Últimos Dyas komo "La Primera Visión", se le mandó no unirse a dinguna Iglesia deke todas estavan en yerro.[3] Smith dechidió desde ese momento a predikar ke ésta i un kondjunto de teofaniyas kon las kualas iva ambezar a organisar la Iglesia de Yesukristo en epokas modernas.

Misyon[trocar | trocar el manadero]

Centro de Reunión Kohunlich Cancun.
El Plan de Salvacion (Espanol)

La misyón de La Iglesia de Yesukristo de los Santos de los Últimos Dias es invitar a las personas a venir a Kristo i perfeksyonarse en Él.[4] Esta misyón tyene tres fases ke ayudan a los myembros i a los ke no lo son, a progresar más en su vida tanto de manera temporal komo espiritval[5] i son el fundamento de las tradisyones i kostumvres de la Iglezya:

Primero "Proklamar el Evanjelyo;[6] des deu orijen la Iglesia a sido konosida por su programas misyonales. Desde ninyos se les persvade e insentiva a los myembros de la Iglesia para ke sirvan una misyón entre los 19 i 25 anyos. Estos jovenes salen de sus sivdades natales para prestar su tyempo i su esforso no remunerado por dos anyos predikando el evanjelyo, kubryendo kada misyonero el gasto de su servisyo. Este gasto para los misyoneros estado-unidenses sale de sus fondos prezonales , myentras ke los misyoneros de munchos otros payses emplean el fondo misyonal lokal, el kval retribuyen al final de sus misyones.[6]

Segundo: "Perfeksyonar a los santos, nomvre ke le dan a sus myembros; esta misyón kventa kon múltiples programas, komo la oryentasyón familyar, en la ke los myembros de la Iglesia se vesitan unos a otros kon el objetivo de fortifikar el espíritu i aserkar a la Iglesia a los ke se an separado de eya. Otro programa es la noshe de ogar, establesida ofisyalmente en la Iglesia los lunes por la noshe, donde los padres en una revnyón kon la familya ensenyan el evanjelyo en sus ogares. [7]

Tersero:"Redimir a los mvertos", yamada obra vikarya, importante desde los inisyos de la Iglesia i esklusiva entre el kristyanismo, inkluye el bavtismo por los mvertos. Esta doktrina da importansya a proveer ordenansas a los ke ya fayesyeron sin el konosimyento de Kristo.[8] El esforso en vuska de ansestros es primordyal dentro de esta Iglezya[9] (para sus myembros), i es el fundamento de la kontrivusyón jenealojika internasyonal de la Iglezya. Otras seremonyas en favor de los mvertos, komo el matrimonyo eterno, okurren en los templos de la Iglezya.[10]

Disiplina i posturas[trocar | trocar el manadero]

Los Santos de los Últimos Dyas se reivindikan kristyanos, i por lo tanto segidores de las ensenyansas de Yesukristo. La doktrina preskrive ayudar a los demás, ser onestos, ser servisyales i dignos de konfyansa. Insisten en el matrimonyo i la familya; en su tradisyón, pueden durar después de la muerte si se kasan en el templo o se seyan en éste después del kasamyento, i kreen en yegar vírjenes al matrimonyo i ser kompletamente fyeles al kónyuge.

Artikolos de Fe[trocar | trocar el manadero]

Joseph Smith deklaró en la seksyón 138 de Doktrina i Konvenyos, los postulados de fe de esta organisasyón. Joseph Smith deklaró los sigyentes postulados de la Iglezya:

  1. Kreemos en Dio, el Padre Eterno, i en su Ijo, Yesukristo i en el Espiritu Santo.
  2. Kreemos ke los ombres serán kastigados por sus pekados i no por la transgresyón de Adam.
  3. Kreemos ke, por medyo del sakrifisyo ekspyatoryo de Kristo, toda la Umanidad pvede ser salvada por la ovedyensya a las leyes i ordenansas del Evanjelyo.
  4. Kreemos ke los primeros prinsipyos i ordenansas del Evanjelyo son: primero, fe en el Senyor Yesukristo; segundo, arrpentimyento; tersero, bavtismo por inmersyón para la remisyón de los pekados; kvarto, imposisyón de las manos para el don del Espiritu Santo.
  5. Kreemos ke un ombre deve ser yamado por Dio, por la profesya i por la imposisyón de manos, por kyen posea avtoridad para pregonar el Evanjelyo i administrar sus ordenansas.
  6. Kreemos en la mesma organisasyón eksistente en la Iglesia primitiva, esto es, apostoles, profetas, pastores, maestros, evenjelistas, ets.
  7. Kreemos en el don de las lingvas, profesya, revelasyón, visyones, kura, interpretasyón de las lingvas, ets.
  8. Kreemos ke la Biblia es la palavra de Dio, o kvando sea korrekta su traduksyón; kreemos tambyen ke el Livro de Mormón es la palavra de Dio.
  9. Kreemos en todo lo ke Dio a revelado, en todo lo ke revela agora, i kreemos ke Él avn revelará munchas grandes i importantes kozas pertenesyentes al Reyno de Dio.
  10. Kreemos en la koligasyón literal de Yisrael i en la restavrasyón de las Dyes Trivus; ke Syón será konstrvida en este kontinente (el amerikano); ke Kristo reynará personalmente sovre la tyerra; y ke ésta será renovada i resivirá su glorya paradisyaka.
  11. Prtendemos el privilejyo de adorar a Dio, Todopoderoso, de akordo kon los diktamenes de nvestra konsyensya i konsedemos a todos los ombres el mesmo privilegyo, dejándolos adorar komo, donde o el ke kisyeren.
  12. Kreemos en la sumisyón a los reyes, presidentes, governadores i magistrados, en la obedyensya, onra i manutensyón de la ley.
  13. Kreemos en ser onestos, verdaderos, kastos, venevolentes, virtvosos i en faser el byen a todos los ombres: en realidad, podemos desir ke segimos la amonestasyón de Pavlo:
-"Kreemos en todas las kozas i konfiamos en la kapasidad de soportar todo. Si ubyera kvalkyer koza virtvosa, amavle o loavle, mozotros la buskaremos""-
Joseph Smith

Notas[trocar | trocar el manadero]

  1. Encarta [1]
  2. History of the Church, Tomo 1, Kapítolos 1–5. Historia de José Smith. (en lingua kastilyana)
  3. José Smith Historia 1:19. (en lingua kastilyana)
  4. Ezra Taft Benson, “‘Come unto Christ, and Be Perfected in Him’,” Ensign, May 1988, 84. [2]
  5. Dallin H. Oaks. Family History: “In Wisdom and in Order,” Ensign, June 1989. [3]
  6. a b Xablón:Sita web
  7. Mormon.org. «Reserven una noche de la semana para la familia» (en español). Una introducción a La Iglesia de Jesucristo de los Santos de los Últimos Días. Consultado el 13 de abril, 2008.
  8. Gordon B. Hinckley. «¿Por qué tener templos?» (en español). El Propósito de los Templos. lds.org. Consultado el 13 de abril, 2008. «Estos edificios, a diferencia de los miles de centros de adoración regulares que posee la Iglesia en todo el mundo, son exclusivos y diferentes en propósito y función de cualquier otro edificio religioso. Lo que los distingue no es su tamaño ni su belleza arquitectónica, sino la obra que se lleva a cabo dentro de ellos.».
  9. lds.org. «Los templos y la historia familiar» (en español). Consultado el 13 de abril, 2008. «La Iglesia permite el acceso a esos registros en la Biblioteca de Historia Familiar de Salt Lake City y en más de 3.000 centros de historia familiar locales. La Iglesia también ha desarrollado enormes bases de datos de información genealógica.».
  10. Mormon.org. «Bendiciones para nuestros antepasados» (en español). Una introducción a La Iglesia de Jesucristo de los Santos de los Últimos Días. Consultado el 13 de abril, 2008. «En los santos Templos, los miembros de la Iglesia pueden llevar a cabo esas ordenanzas a favor de sus antepasados ya fallecidos. Esto hace posible que los que no recibieron esas ordenanzas, las acepten, si lo desean, y regresen a vivir algún día con nuestro Padre Celestial.».

Referensyas[trocar | trocar el manadero]