Selanik

Un artíkolo de la Vikipedya, la ansiklopedya líbera
(Redirijado de Salonika)
Este artikolo uza la grafia de Aki Yerushalayim para la lingua judeo-espanyola. Mersi muncho por mantener el artikolo uzando este estil.

Θεσσαλονίκη
Selanik / Salonika
סלוניקה
Bandyera de Θεσσαλονίκη Selanik / Salonika סלוניקה Escudo de Θεσσαλονίκη Selanik / Salonika סלוניקה
Paiz Gresia
Pozision 40°38′N 22°57′E
• Altura 0-20 m
Superfisia n/d
Povlasion 363.987 mor. (2001)
• Densidad 20.449 ab./km²
Jentilisio n/d
Alkalde Konstantinos Zervas
Pajina web http://www.thessalonikicity.gr

Salonika, Salonik o Selanik (en grego Θεσσαλονίκη, Thessaloníki o Σαλονίκη, Saloníki) es una sivdad de Gresia i puerto de la mar Ejea. La su povlasion es de 363.987 abitantes, anke la povlasion de la munisipalitad de Selanik, ke esta okupada por la su area metropolitana, es de 1.057.825 abitantes. Es la sigunda sivdad mas grande de Gresia. Selanik es endemas el segundo mas grande sentro komersial, ekonomiko, industrial i politiko del payis. Es el prinsipal sentro de koneksiones de komunikasion i transporto para el Norte de Gresia i la rejion serkana de los Balkanes, komo la Makedonia del Norte, Serbia, Kosovo i parte de Albania. De fakto, el primer ministro de Gresia da el su diskorso anual kon los sus planes para el muevo anyo desde la sivdad de Selanik. La sivdad es yamada سلانيك (Selānīk) en lingua turka otomana, Selânik en turko moderno, Солун (Solun) en las linguas eslavas de la rejion i Sãrunã en arumano.

Edukazion[trocar | trocar el manadero]

Selanik es una sivdad universitaria, la kuala tiene dos universitas emportantes en Gresia: La Universita Aristos de Selanik, la mas grande del payis, i la Universita de Makedonia.

Istoria djudia en Selanik[trocar | trocar el manadero]

La Kulá Blanka de Selanik se uso komo prizion en la epoka de el Imperio Ottomano. Oy endiya en eya se topa el Muzeyo Bizantino i es el sembol de la sivdad

La sivdad de Selanik aresivio kaji 250.000 djudios espanyoles. De ser povlada por gregos, turkos i bulgaros, paso a tener, a fines del syeklo XIX, 65% de djudios sefardim. El gayego, por la prezensya de djudeos gayegos, tuvo muncha influensia gramatikala enel ladino, ansina komo biervos de orijin katalan, aragonez i italiano.

En Selanik egzistian maales, komunitas i esnogas ke eran de kada una de las sivdades i rejiones de Espanya, Italia i Portugal. Kal de Kastiya, Kal Aragon, Kal Katalan, Otranto, Palma, Siçilia, Kasseres, Kuriat, Albukerk, Evora i Kal Portugal, son enshemplos de maales i esnogas de fines del syeklo XIX, i ke amostran ke los sefardim tenian presente el su orijin iberiko.

Endemas, no solo los djudios avlavan la lingua djudeo-espanyola, ma tambien era avlada por los no djudios, komo lingua franka. El su dia de deskanso obligatorio no era el viernes del islam ni el alhad kristyano, sino era el shabat, porke munchos de los komersios eran de los sefardim i los empiegados del porto, el motor ekonomiko de la sivdad, eran djidios.

Diskues de la Sigunda Gerra Mondiala, kaji el 95% de la povlasion djudia (50.000 personas) de Selanik fue amortada enel Olokosto i diskues de eyo, los ke kedaron bivos emigraron a Estados Unidos, Fransia o Yisrael i endagora, oy endiya salo se topan unos 1.200 djudios en la komunita de Salonika.[1][2]

Sivdades ermanadas[trocar | trocar el manadero]

Ver endemas[trocar | trocar el manadero]

Referensias[trocar | trocar el manadero]