Mishna

de Vikipedya, la ansiklopedya líbera
Saltar a: navigación, buxcar
Final de pájina de la Mishná

La Mishna (del ivrit מִשְׁנָה, "estudio, repetisiyon"), es un kuerpo eksehétiko de leyes djudias kompiladas, el kualo arikoje i konsolida la tradisiyon oral djudia dezvelopada durante syéklos desde los tyempos de la Tora o ley eshkrita, i asta la su kodifikasiyon por parte de Rabí Yehuda Hanasi, asia fines del syéklo II.

El corpus iuris yamado Mishná, es la baza de la ley djudia oral o rabinika, la kuala kondjuntamente kon la Tora o ley eshkrita, konforman la Alaha. A la su vez, la Mishná fue ampliada i komentada durante tres syéklos por los hahamim de Babilonia —la Gemara—, myentras kualo la Mishná orijinala i la su ekséjesis o Gemará, resivieron kondjuntamente el nombre de Talmud.

Estruktura de la Mishná[trocar | editar código]

La Mishná está ehskrita komo pesukim chikos en ivrit, yamados mishnayot (מִשְׁנָיוֹת; singular mishnayá, diminutivo de Mishná), las kualas klasifikan, resumen i konsolidan las munchas leyes orales dezvelopadas i komentadas por los sabios de la époka, los tanaím (del arameo תַּנָּאִים; singular taná, kon el mismo signifikado ke Mishná). Las mishnayot se agrupan en 527 kapitolos (פְּרָקִים, perakim; singular pérek), y éstos, en seksiyones o masehtot (מַסֶּכְתּוֹת; singular maséhet). Todos eyos, konforman los sesh livros en los kualos la Mishná se divide —kada uno de eyos yamado Séder (סֵדֶר, "orden")— i los kualos komprenden kaji todos los ámbitos de la alahá djudia:

  • Zeraim (זְרָעִים, "semiyas"): preseptos relasionados kon el lavoro de la tyérra.
  • Mo'ed (מוֹעֵד, "festividades"): leyes sobre fiestas djudias, shabat i taaniot.
  • Nashim (נָשִׁים, "mujeres"): preseptos referentes a la vida matrimonial.
  • Nezikín (נְזִיקִין, "danyos i perjuisios"): kompila la alahá referente al dirito sivil i komersial.
  • Kodashim (קֳדָשִׁים, "santidades"): leyes relijiosas sovre el Bet Amikdash
  • Tearot (טְהָרוֹת, "purifikasiyon"): preseptos referentes a la purifikasiyon rituala del korpo (Nidá).

Egzisten dos versiyones del Talmud, el Yerushalmi i el Babli, están egualmente ordenados sigiendo el orden de los sesh mensionados livros, en tanto los hahamim de la epoka del Talmud, los amoraim (אָמוֹרָאִים, "komentaristas") presisamente komentaban i dishkutían en arameo kada pasuk o mishnayá, asta yegar a un akódro aserca de la ley respektiva.

Los komentarios no inkluidos en la Mishná, son yamados braitot (בְּרַיתוֹת; singular braita; arameo, "eksterno"); munchas de eyas fueron también komentadas i ampliadas en el Talmud.

Ver endemas[trocar | editar código]

Enlasos eksternos[trocar | editar código]

Commons-logo.svg
Klika akí para ver las imajes de Commons ensima de Mishna.