Venezuela

de Vikipedya, la ansiklopedya líbera
Saltar a: navigación, buxcar

(en ivrit) ביאסי איסטי ארטיקולו אין לה גראפ'ייה איברייה, בנצואלה

Jump to: <a href="#column-one">navigation</a>, <a href="#searchInput">search</a>
Icon-gears.png
Esta ója se esta tresladando de la lingua kastilyana, desde el artikolo Venezuela, i por esto puede tener yerros sintaktikos o eskrita sin tresladar.
Puedes kontrivuyir kon la Wikipedia akavando la tresladasiyon desde el artikolo orijinal ..
Jump to: <a href="#column-one">navigation</a>, <a href="#searchInput">search</a>


República Bolivariana de Venezuela

Repuvlika Bolivariana de Venezuela

רפובליקה בוליבארינה דא באואנצואלה
Flag of Venezuela.svg Coat of arms of Venezuela.svg
Bandeira Eskudo

Situasión de Venezuela

Kapitala: Caracas
·Povlasion: 5.357.423
Mayor sivdad: Caracas
Linguas ofisialas: Kastilyano
Forma de governo: Repuvlika
Moneda:
Shefe de estado: Nicolás Maduro
Shefe de governo: n/d
Ekstension: Lugar 33en
·Total: 916.445 km2
·% agua: 0,3%
·Frontieras: 4.700 km
·Kostas: 3.000 km
Povlasion: Lugar 43en
·Total: 27.483.200
·Densidad: 30 ab/km2
Dominasion de internet: .ve

Venezuela es un payis ke se topa al nord de la Amerika del Sud. Tiene sus limitos al nord en su mar territoryala kon Estados Unidos (Puerto Riko), Aruba, Kurasao i Bonaire (Payises Bashos), Repuvlika Dominikana, Martinika (Fransia), Isolas Virjenes Britanikas (Reyno Unido) i Trinidad i Tobago. En la parte kontinentala tiene sus limitos al sud kon Brasil, al oeste kon Kolombia i kon Guyana al oryente. El nombre ofisial aktual es Repúvlika Bolivariana de Venezuela.

Orijin etimolójiko[trocar | editar código]

El nombre de Venezuela istórikamente se tiene relasionado kon el trokamyénto del biervo italiano Venezia, deke las kazas de los aborijinos venezuelanos, las kualas estan fraguadas ensima de una laguna enel estado de Zulia, paresen en muncho a la sivdad de Venesia. Afilu oy endiya se kreye endemas un sigundo orijin, ke viene de un biervo aborijino. La versiyon mas konosida de este orijin, dize ke en la anyada de 1499, Alonso de Ojeda, endjunto a Américo Vespucio, viajavan por la beira del nord de Amerika del Sud i kuando arrivaron a lo ke oy es yamado Golfo de Venezuela, en la entrada al Lago de Maracaibo, se toparon kon un puevlo aborijin, los añu, los kualos bivian en kazas fraguadas ensima del agua del lago, por modre de maderos klavados enel fondo de la laguna. Antonses, Alonso de Ojeda kreyó ke paresían a las kazas de la sivdad de Venesia i por esto, yamó a la rejón, Venesia Chika, o Venezuela. Otras versiyones, bazadas en tekstos istorikos, indikan ke el nombre viene de un biervo aborijin e sinyifika "Agua Grande", aziendo referencia al Lago de Maracaibo.

Istorya[trocar | editar código]

Simón Bolívar, uno de los Libertadores de Amerika

Alkunos istoriadores separan la istorya de Venezuela en 8 epokas o períodos, los kualos son: el Pre-kolombino, el kualo tiene la istorya antes de la arrivada de Kristobal Kolon; la de El Dishkovrimyénto, la Konkista i Kolonia espanyola, la priméra Repuvlika i la Gerra de independensia de Espanya (entre 1810 i 1821); el período de definisiyon polítika de la Repúvlika, la brega entre lucha entre konservadores i libberalos, la Gerra Federala, el federalizmo i kaudiyismo entre 1835 i empesijos del syéklo XX; el trokamyénto de la sosyeté verso la demokrasia i la demokrasia desde 1958 asta oy endiya.

Polítika[trocar | editar código]

En Venezuela egzisten 5 poderes asigun la Konstitusiyon de 1999: Exekutivo, Lejislativo, Judisialo, Elektoralo i Moral (o Sitizeno).

El presidente en Venezuela es eskojido por voto direkto i universal; fonksiona komo el shef del estado i de govyerno. El su mandato es de 6 anyos, anke puede ser eskojido mas veses. El presidente desinyna al visepresidente i dechide el tamanyo i la konformasiyon del konsesho de ministros. El presidente endemas, puede mandar al parlamento partes de leyes ke el kreye ke no son apropiadas, anke una majorita enel parlamento puede kitar estas demandas del presidente.

El parlamento es yamado Asamblea Nacional. Tiene 165 myémbros, de los kualos tres apresentan a los puevlos aborijinos del payis; estos diputados son eskojidos por 5 anyos i pueden partisipar en asta 2 eleksions adisionalas. Ansina komo el presidente, son eskojidos por voto direkto i universal, en una meskla de listas de partito i kandidatos por nombre i alkunya, kon 40% i 60%, respektivamente. El djuzgo mas emportante del payis es el Djuzgo Supremo i sus myémbros son eskojidos por el parlamento por 12 anyos.

La Konstitusiyon del anyo 1999 aze referensia a un referéndum ke kale azerse si se presisa kitar a una persona del puesto ke tiene, si fue eskojido por voto; este afito se aze dempues de la mitad del tyempo del mandato, para ansina azer a la sosyeté mas puederoza. Los presidentes que han gobernado a Venezuela desde su formación son los siguientes.

Organizasiyon territoryala[trocar | editar código]

Venezuela es una repúvlika sentro-federala, partajada en 23 estados, el Distrito Kapital (ande se topa la sivdad de Caracas), 72 dependensias federalas (isolas chikas, en su majorita despuevlados) i la Guayana Essekiva (rejion de Guyana ke Venezuela demanda):

Cada estado se divide en munisipios, los kualos a la su vez, en parroquias¹. Egzisten enel payis 335 munisipios i 1065 parroquias.

En Venezuela egziste endemás un ordenamyénto por rejiones polítiko-administrativas, el kualo engrupa a los estados asigún las sus karakterístikas sosyalas, ekonómikas i tradisionalas; en Venezuela egzisten 10 rejiones polítiko-administrativas.

¹ Las parroquias son definisiones kriadas kon el buto de azer menos sentralisada el govyerno de las munisipalidades, i endemas para dividir los djuzgos de las munisipalidades, yamados "Jefaturas Civiles".

Jeografiya[trocar | editar código]

El payis tiene un area de 916.445 km² i se topan mueve rejiones naturalas ke azen del payis uno de los mas variados del kontinente i del mundo. Estas rejiones son:

Recursos naturales[trocar | editar código]

Entre ellos destacan los minerales como petróleo, gas natural, hierro, bauxita, carbón, oro y diamantes; los recursos pesqueros son abundantes en la fachada marítima caribeña y atlántica; los recursos forestales y las vastas extensiones agrícolas y pecuarias se hallan en Los Llanos y en las zonas andinas.

Jeolojiya[trocar | editar código]

La formación del territorio nacional tiene lugar en el proceso de formación del continente suramericano cuando éste se encontraba estrechamente unido al continente africano. Desde el Precámbrico hasta el Paleozoico estos dos continentes se encontraban unidos. El sur del país es el de más antigua formación, destacándose de esa región el Escudo Guayanés que junto al Escudo de Brasil conforman una de las formaciones más antiguas del planeta con más de 3.500 millones de años.

Klima[trocar | editar código]

Debido a encontrarse en el trópico, Venezuela posee un clima cálido y lluvioso en general, pero debido a la orografía y los vientos, el mar, hay diferencia climática. La latitud tiene poca importancia, pero la altitud cambia drasticamente el clima, sobre todo en la temperatura, alcanzando valores muy diferentes, como se menciona a continuación:

  • Tropikal : desde el nivel del mar hasta 800 m. La temperatura medial anual ronda de 22º a 29º. Un ejemplo de este clima son las ciudades de Maracaibo (árido) o Guanare (de sabana).
  • Tropikal cálido de montaña: entre 800m a 1.500m. (entre 18º a 22º). El clima propio de Caracas y Mérida.
  • Tropikal templado de montaña: entre 1.500 a 2.800m (entre 14º a 18º). Ejemplos son La Colonia Tovar y Timotes.
  • Klima de Tundra: por encima de los 2800m. las temperaturas está por debajo de 14º pero por encima de 0º, ejemplo sería San Rafael de Mucuchíes y Apartaderos.
  • Klima Friyo: en los picos de más de 4.700 m en donde reinan las nieves perpetuas, las temperaturas están por debajo de 0º.

Idrografiya[trocar | editar código]

Venezuela está conformada por dos grandes cuencas hidrográficas, la principal es la del Caribe, sin embargo la del río Orinoco (también considerada Cuenca del Océano Atlántico) es una de las mayores de Sudamérica.

Los principales ríos del país son el Orinoco, el Apure, el Caroní, entre otros.

Relieve[trocar | editar código]

Venezuela posee un relieve variado que va desde las cumbres de la Cordillera Andina en el oeste hasta las planicies deltaicas en el este pasando por los llanos en el centro-sur y la cadena del litoral en el centro-norte.

Flora i fauna[trocar | editar código]

El país es considerado como uno de los 17 Países Megadiversos por poseer una gran cantidad y diversidad de especies.

Ekonomiya[trocar | editar código]

La ekonomiya del payis esta bazada enel petroleo, para vendersen a otros payises i para uzarse en la industria nasionala. El payis tiene unas de las reservas de este idrokarburante mas grandes del mondo, el kualo es prosesado por la kompanyia nasionala PDVSA. La industria nasionala tuvo sus empesijos enel anyo 1875, kuando la Kompanyia Petrolera del Táchira dezvelopó el primer pozo petrolero en la fazienda La Alquitrana, enel estado de Táchira. Enel anyo 1922 tiene sus empesijos a grande skala la industria petrolera, dezvelopando ansina una serie de afitos ke trokaron el payis. Shukur a los eshuérsos del venezuelano Juan Pablo Pérez Alfonzo, es fondada la OPEP.

Demografía[trocar | editar código]

Los venezolanos poseen una combinación rica de herencias. Durante el período denominado colonización, se mezclaron indígenas, colonos españoles y africanos. A partir del siglo XX vinieron a incorporarse a la sociedad venezolana personas de origen alemán, croata, italiano, español, portugués, sirio, libanés y de diversos países de la región (colombianos, chilenos, argentinos, ecuatorianos, peruanos, dominicanos y haitianos). Hoy en día la mayoría de los venezolanos tiene ascendencia española, indígena y africana. Aproximadamente el 80% de la población vive en áreas urbanas en la parte norte del país, mientras que casi la mitad de la superficie de Venezuela al sur del río Orinoco, contiene solamente el 20% de la población. Xablón:VT

Linguas[trocar | editar código]

Aunque el país es mayormente monolingüe en castellano, en Venezuela se hablan numerosas lenguas. El idioma oficial reconocido por la constitución es el castellano, sin embargo se establece más de una treintena de lenguas indígenas (guajiro, warao, pemón, kariña, etcétera), para el uso oficial de los pueblo indígenas, la mayoría con pocos hablantes (menos del 1% de la población total). Los inmigrantes, además del castellano, hablan sus propias lenguas; destacando el italiano, árabe y portugués. Este último es hablado en Santa Elena de Uairén (Bolívar) por buena parte de la población por su cercanía a Brasil, en el poblado de Colonia Tovar (Aragua) se habla un dialecto del alemán (Alemán Coloneiro). Los profesionales, académicos y las clases medias y altas saben inglés como segunda lengua.

Relijión[trocar | editar código]

Nominalmente el 96% de la población es católica; el resto está conformado por personas que practican otras religiones: protestantes, hinduista, musulmanes, judíos, espiritistas, y los indígenas practican religiones prehispánicas. Hay grupos de ateos.

Los practicantes religiosos activos han disminuido considerablemente; las poblaciones afrodescendientes, desarrollan una religión católica mezclada con religiones africanas llamada Santería.

Sivdades i munisipios[trocar | editar código]

Venezuela ha sido siempre un país de contrastes, y aunque la situación se ha desequilibrado debido al boom petrolero aún hay un porcentaje considerable de la población viviendo en pueblos de antaño y pequeñas aldeas. Sin embargo el mayor porcentaje de venezolanos se agrupa en ciertos núcleos urbanos o las llamadas áreas metropolitanas, dando como resultado grandes ciudades verticales, que en la mayoría de los casos cuenta con una planificación pobre con fallas en los servicios básicos.

Las principales ciudades del país son: Caracas 3.000.000 hab. (área metropolitana: 5.000.000 hab.), Maracaibo 1.200.000 hab. (área metropolitana: 2.600.000 hab.), Valencia 742.000 hab. (área metropolitana: 1.400.000 hab.), Barquisimeto 895.000 hab. (área metropolitana: 1.100.000 hab.), Maracay 400.000 hab. (área metropolitana: 850.000 hab.), Barcelona 360.000 hab. (área metropolitana: 600.000 hab.), San Cristóbal 250.000 hab. (área metropolitana: 400.000 hab.), Ciudad Bolívar 320.000 hab., Maturín 350.000 hab., Mérida 205.000 hab. (área metropolitana: 300.000 hab.).

Algunos pueblos que poseen una rica cultura son: Bailadores, Jají, Nirgua y los de la región de Barlovento, entre otros.

Medios de comunicación[trocar | editar código]

En Venezuela los diaryos de mayor distrivusiyón son el diaryo deportivo Meridiano,i los matutinos Ultimas Noticias, El Nacional, El Universal y el vespertino El Mundo. En algunas regiones existen periódicos de circulación local mucho más importantes; quizás los ejemplos más notables son Panorama, editado en Maracaibo, Estado Zulia, El Carabobeño editado en Valencia, Estado Carabobo, El Impulso (dekano de la prensa venezolana) editado en Barquisimeto, Estado Lara y El Tiempo editado en Puerto la Cruz, Estado Anzoátegui.

Las cadenas de televizyón más emportantes son Radio Caracas Televisión (RCTV), Venevisión i Televen. Un kanal de notisias de emisyón lokal, Globovisión. La cadena estatal de alcance nacional, Venezolana de Televisión (VTV), istorikamente no ha tenido niveles de sintonya tan altos komo el de las kadenas komersiales, aunke resientemente, la situasión politika ha kontribuido a revertir esta tendensia. Enel anyo 2003 es fondada por el Gobyerno Nasional una televisora de karacter kultural yamada ViVe (Visión Venezuela) cuyo objetivo consizte enel reskate kultural venezolano.

Transporte[trocar | editar código]

Venezuela cuenta con una vasta red de carreteras que cubren un elevado porcentaje del territorio nacional, el mismo es aprovechado por un gran cantidad de líneas de autobuses que conectan todo el territorio siendo reconocidas por su bajos precios. Aunque en desarrollo, el país además, posee líneas ferreas que actualmente se encuentran en proceso de expansión. Mención especial merecen los sistemas de Transporte Masivo de Pasajeros con que cuentan las principales ciudades, particularmente el subterraneo existente en la Capital Caracas, llamado Metro de Caracas, C.A., también se esta construyendo el Metro de Maracaibo, Metro de los teques, Metro de Valencia, Trolmérida, Transbarca Barquisimeto.

Atamientos eksternos[trocar | editar código]

Commons-logo.svg
Wikimedia Commons alberga kontenido multimedia sovre Venezuela


 
Payises de Amerika del Sud
Blank-South-America-map.png

Arjentina | Bolivia | Brasil | Chile | Ekvador | Guayana Fransesa | Guyana | Kolombia | Paraguay | Peru | Surinam | Uruguay | Venezuela