Helen Keller

Un artíkolo de la Vikipedya, la ansiklopedya líbera

Helen Adams Keller fue una eskritora, aktivista, i oradora amerikana sódra, muda i siega.

Helen Keller nasio el 27 de Djunio de 1880 en Tuscumbia, una chika sivdad en la kampinya de Alabama, Estatos Unitos d'Amerika. La su sodrosegera fue kavzada por una fiebre en Fevrero de 1882 kuando eya tinía 19 meses de edad. La su pedrida de la kapachitá para komunikarse (se kedo siega i sódra) en tan temprana etapa de dezvelopamiento de la su vida, fue muy traumátika para eya i la su famiya. Afilú las sus diskapachitás, munchos anyos dempués daba diskórsos aserka de la su vida, i endemás eskrivió livros sovre las sus eksperiensas. En todo esto tuvo gran enfluensa la su institutrisa Anne Sullivan, la kuala le ensinyo a leer i a komunikarse kon los demas i a tener disiplina.

Helen Keller kon Anne Sullivan, de vakansas en Kabo Kod, Djulio de 1888 (foto dishkovyérta en 2008)

Por un tiempo, Sullivan dio lisiones a Helen en una kabanya ubikada en la propietá de la famiya, para ke no se separara de los sus padres. Sullivan permitía ayá ke Helen tokara las kosas i antonses deletreaba lo ke el objekto era en la mano de Helen. Ansina, Helen aprendió a leer. Anne Sullivan fue la su profesora personal i la su amiga de tuda la vida. Anne le ayudó priméro a kontrolar el su mal karakter, i dempués le ensinyó a leer, primero kon el alefbet manual táktil i má adelántre kon braille, a eshkrivir de forma normal i a traverso de las mákinas de eshkrivir en braille.

Helen fue a la eskola de Cambridge para senyoritas desde 1896 i en el otonyo de 1900 entró en la Universitá de Radcliffe, siendo la priméra persona Sordosiega kuala yegó a una Universita. El 28 de Djunio de 1904 Helen se graduó kon Onores de la Universita de Radcliffe, siendo la priméra persona sordosiega en obtener un títolo universitario. Ese mismo anyo en la Eksposisiyon Universala de San Luis avla por primera vez en púvliko, el kualo ya konosía el su livro, "La Istorya de la mi vida". Dempues de este, Helen i Anne empiesaron en los anyos sigientes, a diktar de konferensas por tódu el paez sobre las sus eksperiensas. Helen kontaba la su vida i su diskorso era traduzido frase a frase por Anne Sullivan, lo kualo siempre jeneraba munchas preguntas i rispostas aserka de las sus istoryas. Helen uzaba parte de este dinero para la Fondasiyon Amerikana para Siegos, endemas ke prokurava donasiyones de otras personas.

Ma eya no sólu arekojía dinero, tambien asía kampanyas para amijorar la kalidá de vida i las kondisiones de las personas siegas, las kualas eran rechasadas i edukados en asilos, komo retrasados mentales. La su insistensia fue uno de los faktores emportantes para ke esta situasiyon amijorasse. Enel anyo 1957 fue apresentada por prima vez "La travashadora mirakolosa", una obra de teatro ande Anne Sullivan amostra las sus priméras formas de komunikasiyon kuando Helen era una ninya, fue la su priméra aparisiyom en televizyón en los Estatos Unitos. Enel anyo 1959, esta obra fue apresentada en Broadway. Esta yegó a ser un égzito por kaji 2 anyos. Enel anyo 1962 se izo otro filmo ande las aktrisas las kualas asían los papeles de Anne i Helen resivieron premios Oscar por las sus aktuasiyones.


Enel anyo 1964, Helen resivió Medalya Presidensial de la Amistad, el má emportante rikonosimyénto para siviles, del antonses presidente Lyndon Johnson. Un anyo má tádre fue elejida komo La mujer del Hall de la Fama en la Feria Mundial de Mueva York. Poko antes de la su muerte en 1968, kon 87 anyos, Helen Keller le dize a un amigo, "En estos oshkuros i silensiosos anyos, El Dio a estado uzando la mi vida para un propós el kualo no konosco, ma afilú un diya lo voy entender i antonses voy estar satisfecha."

El priméro de Djunio de 1968, en Arcan Ridge, Helen Keller muere mientras durmía. Helen fue kremada en Bridgeport, Connecticut i el su funeral se izo en la Katedral Nasionala de Washington DC, la urna kon los sus restos dempués fue yevada serka de los restos de Anne Sullivan i Polly Thomson.


Ver endemas[trocar | trocar el manadero]

Commons Wikimedia Commons alberga kontenido multimedia sovre Helen Keller