Istorya

Un artíkolo de la Vikipedya, la ansiklopedya líbera
       
Este artikolo uza la grafiya Turka. Munço mersi por mantener el artikolo uzando este stylo.

Istorya:

  1. Sensia sosial ke estudia i narra la Istorya Universal, es dizir, el konjunto de los akontesimientos pasados de los seres umanos. En este sentido, kontinua la lavor dela Paleontolojiya (komo dissiplina ke estudya la evolusyon dela vida en épokas preteritas al ser umano) i kuenta kon una serie de disiplinas oksiliares.
  2. En su asepsión más estrikta, la istorya es sólo el peryodo de tyempo ke se inisia kon la aparisyón de la eskritura i kontinúa azta la aktualita. El tiempo anterior a la istorya es la preyistorya.

Istorya es el konsensia, estudio, interpretasyón i rekonstruksión de los hekhos susedidos en el pasado, inmediato o lejano. La istoria sirve para komprender el el presente y, en la medida de lo posible, para poder kambiar el futuro. Hay todo un método para fazer istoria, no es simplemente rekopialr informasión, sino ke en todo relato o rekonstruksión histórika subayase una teoriya para entender el fenómeno. Las más komunes, hoy, son el historisismo i el materialismos históriko, ke komienza a renaser.

En el estudio de la istorya, las fuentes ke se uzan se divizan en dos tipos de fuentes: las fuentes primarias i las segundarias. Las fuentes primarias son fuentes ke fueron eskrividos por las personsas que tiyenen un rôle en la la istoria eskrita, es dezir, ke son aktores en las aktas deskritas. Por ejemplo, una karta en ke un jeneral deskrive una batalya ke el dirijo seriya une fuente primaria. Las fuentes sekundarias son eskritas por otras personsas, ke seyan contemporaneos o ke eskriven mais tadre. Un livro de istorya kon base en entrevistas kon testigos, fuentes primarias i analisis de fotos o jornales seriya un eşemplo de una fuente sekundaria.