Katalunya

Un artíkolo de la Vikipedya, la ansiklopedya líbera
Este artikolo uza la grafia de Aki Yerushalayim para la lingua judeo-espanyola. Mersi muncho por mantener el artikolo uzando este estil.

Katalunya (en katalan Catalunya en oksitano Catalonha kastilyano Cataluña) es una komunidad otonoma espanyola. Su kapital es Barselona. El su shefe de govierno es Pere Aragonés, ke forma parte del partito politiko "Esquerra Republicana de Catalunya.".

Las sus linguas ofisialas son el Katalan, ke es la lingua propia, el Oksitano, ke es lingua propia del Valle de Arán, i el kastilyano, lingua ofisiala de todo el Estado Espanyol.

Catalunya
Cataluña
Catalonha

קאטאלונײה
Catalunya
Bandyera Eskudo

Situasión de Katalunya
Situasión de Katalunya

Paiz:  Espanya
Entidad: Komunidad Otonoma
Kapitala: Barselona
Mayor sivdad: Barselona
Linguas ofisialas: Katalan, kastilyano i oksitano
Forma de governo: Djeneralitat de Katalunya
Shefe de governo: Pere Aragonès
Ekstension: 31 895 km2
Povlasion: 7 747 709
·Densidad: 24.3 ab/km2
Djentilisio: Katalan
Uzo orario: UTC+1
Kodigo ISO: ES-CT
Hoja web: https://web.gencat.cat/ca/inici/


Las sus linguas nativas fueron prohividas desde la gerra de suksesión a la korona Espanyola, finita en 1716, ma fueron muevamente autorisadas em la Segunda Repúblika Espanyola (1931-1939), ma en la diktatura del general Franko fueron prohividas de 1939 a 1963, anyo en ke, mersi a una sentensia del Tribunal Supremo, se deklara ke Espanya tena solamenta una lingua ofisiala,ma non ha de ser un prejuizio para el uso líbero públiko, privado i partikular de las linguas nativas de las distintas reshiones del paez, ansina, ainda non se ensenyavan en las sus eskuelas,ma ulai sería permetida i obligada en las eskuelas nasionalas (públikas) del paez a partir de 1970, en primo lugar komo assignatura optativa ulai de Setiembre de 1975, obligatoria, ansina komo kon el Vasko em Euskadi, i el Galego en Galizia. Endemás, endelante foi permetido tambén en las otras reshiones Espanyolas en ke se hablavan dishas linguas.

En kuando la restaurasión de su otonomía en 1977 (Djeneralitat Provisioria), se komenzaron a aplikar las polítikas de normalisasyón linguístika, ke tenian i tienen pro objektivo mantener el Katalan i el Oksitano komo las linguas egemónikas en el paez, al ser sus linguas nativas.

Em 1983 se empesó a aplikar la immersión linguístika (edukasión solamente en katalan/oksitano en todas las sus eskuelas de Katalunya, ansina komo en la su parte de habla Oksitana el Valle de Arán) ke kedó kompletada en 1996, anyo en ke todas las sus eskuelas públikas i konsertadas del paez impartían ya todos las sus klases en dishas linguas, ma kabe dezir ke, el Kastilyano se kontinua a ensenyar komo lingua , 2 o 3 oras a la semana, junto kon el inglés, i en Valle de Arán el Fransés. Por otra parte, de 2003 endagora el uso de la língua katalana bashó, ma el su konosimiento es el má grande ke nunca. Aínda, el katalán es la límgua má uzada en la majoritá del paez, ulai ke el kastilyano solo es má uzado en la AMB (Àrea Metropolitana De Barcelona, en katalan).

Ay en el paez un movimento endependentista kon un seguimento de un chiquitico má ke la metá de katalanes.

Etimolojia[trocar | trocar el manadero]

La etimolojia de Katalunya es insierta aunke ay estudios varios de definisiones muncho meldadas. El nombre se topa por primera vez en forma eskrita azia 1117[1] en la forma latina ke aparesio en el poema pisano Liber maiolichinus de gestis pisanorum illustribus.[2] En ese eskrtito, en el kualo deskribense las echas ke los pisanos azen kon los katalanes para yevar akavo la konkista de Mayorka, aparesen varias referensias al konde Ramón Berenguer III (Dux Catalanensis, Rector Catalanicus hostes, Catalanicus heros, Christicolas Catalanensesque) ansi komo referensias étnikas komo catalanenses o catalanensis i al territorio de estos, Catalania. Posteriormente, tambien aparese la ekspresión in Catalonia en unas donasiones ke el rey Alfonso II izo a la su mujer en 1174,[3] ansi komo en diversas okasiones (Cathalonia) en el testamento del rey[4] y en kantes de trovadores occitanos (Catalonha).[5] En tiempos de su hijo i susesor Pedro el Católico vuelve a mensionarse en la deklaracion de la asamblea de Paz i tregua de 1200, en ke se delimita su ambito de permanensia: Haec est pax quam dominus Petrus (...) constituit per totam Cataloniam, videlicet a Salsis usque ad Ilerdum.[6] Ulai la primera vez ke aparese en katalán es en el Llibre dels fets de Jaime I el Konkistador, en la sigunda mitad del sieklo XIII.

Istoria[trocar | trocar el manadero]

La komunidad fue rekonosida komo nasyonalidá kon el su estatuto de otonomía del anyo 1979, ansina komo Galízia i Euskadi.

Es una komunidad otonoma desde el anyo 1979, kuando se aprueva el su Estatuto de Otonomia de la komunidad , ma antes, komo todas las komunidades otonomas, tuvo el su "Konsejo Pre-Otonomo" desde el su anyo 1975, ansina komo tambien la Generalitat Provisoria, antes de su restaurasyon definitiva en el anyo en ke se aprueva el su estatuto.

En 1980 las primas eleksiones al su parlamento restaurado, venze Jordi Pujol de CiU. Ke fue el shefe de govierno azta el anyo 2003, anyo de la su retirada politika en ke se convokaron muevas eleksiones, ke, ainda ke fueron muevamente ganadas por CiU, ma desta vez kon Artur Mas komo kandidato a la Generalitat, resultaron en govierno de koalizión entre el Partito Socialista de Katalunya, ERC, e los antikos komunistas de ICV-EUiA.

La komunidad otonoma usa un systema de administrasyón reshional poko usado en el resto del teritorio Espanyol, las komarkas.

Jeografia[trocar | trocar el manadero]

Unidades prinsipalas jeolojikas del territorio katalan.

El territorio katalan komparte frontieras kon la Repuvlika de Fransia i el Prinsipado de Andorra al noreste dela Djeneralidad, al sud topa kon la Mar Mediterránea, al oeste kon Aragon, al sudeste kon Komunidad Valensiana. La komunita es apartajado en belediyes, la kapitala es Barselona.

Katalunya se topa en las koordenadas jeografikas del meridiano de Greenwich latitud norte 41º 49' 00 minima, 42º 32' 00 maxima, longitud este 1º 28' 00 minima, 2º 14' 00 maxima.

Vilayetes[trocar | trocar el manadero]

Es konformada por kuatro vilayetes:

Ekonimia[trocar | trocar el manadero]

La ekonomia de Katalunya komprende prinsipalmente, la industria, la agrikultura, el turizmo i el komersio internasionalo.

Turizmo[trocar | trocar el manadero]

El Templo de la Sagrada Familia, ovra de arte moderno.

El turizmo es una aktividad emportante, ke mantiene munchos lavoradores en la komunidad, las plajas, las sivdades antikas, las fyestas, el eko-turizmo i los esportes zon las prinsipales atraksiones de los visitantes nasionales i ekstranieros.

Kultura[trocar | trocar el manadero]

La Diada de San Jordi es otro de los eventos kulturales emportantes ke se selebran en Katalaunya.

La sardana es una de las danzas mas representativas de Katalunya.

Espor[trocar | trocar el manadero]

En Katalunya ay grandes ekipos esportivos de futbol, basketbol i voleybol; los djogos olimpikos de Barcelona 1992 desharon una grande infraestruktura esportiva.

Ver endemas[trocar | trocar el manadero]

Referensias[trocar | trocar el manadero]

  1. Liber Maiolichinus Xablón:Wayback
  2. Atribuyido a Laurentius Veronensis o a Enrique de Pisa, véase John B. Dillon (2004), Medieval Italy: An Encyclopedia, Christopher Kleinhenz, ed. (New Jersey: Routledge), 610.
  3. Thomas N. Bisson, Medieval France and her Pyrenean Neighbours, Continuum International Publishing Group, 1989, pág. 142. Véase en Google Books.
  4. Véase una transkripción del eskrito entero en Próspero de Bofarull, Los condes de Barcelona vindicados, Barcelona, Vol. II, 1836, pág. 216 y sigientes.
  5. Bisson, op. cit., pág. 143.
  6. Josep Mª Salrach, El procés de feudalització, en Història de Catalunya, Vol. II, Edicions 62, Barcelona, 1987, pág. 375.

Atamientos eksternos[trocar | trocar el manadero]

Commons Wikimedia Commons alberga kontenido multimedia sovre Katalunya


Reyno de Espanya | Madrid Bandiera de Espanya
Komunidades otonomas Andaluziya | Aragon | Asturias | Baleares | Estremadura | Galizia | Kanarias | Kantabria | Kastiya-La Mancha | Kastiya i Leon | Katalunya | Komunidad de Madrid | Komunidad Valensiana | La Rioja | Navarra | Paiz Vasko | Rejion de Mursia
Sivdades Otonomas Meliya | Seuta