Retorika

Un artíkolo de la Vikipedya, la ansiklopedya líbera
Demòstenes utilizando el arte de habla, aceite de Jean-Jules-Antoine Lecomte du Nouy (1842-1923)

La retorika (del griego antiguo Xablón:Griego antiguo / rhêtorik/ề [tékhnê/], « teknika/arte oratori ») designa propiamente «el arte de hablar bien » es el arte o la teknika de la persuasion, normalmente mediante el uso de la palabra. La retorika, la dialektika i la gramatika konstituyen el trívium, ke forma kon el quadrívium las siete artes liberales de la kultura oksidental. A la Epoka Antigua i la epoka mediana, la retorika estaba enfokada en la persuasion en los kontextos publikos i politikos, así komo a las asambleas i los tribunales.

De esta manera, se desarroyó dentro de las sosiedades abiertas i demokratikas, los derechos de expresion, de libera reunion i los derechos politikos de una parte de la poblasion.

El koncepto de retorika ha variado durante los 2500 años de existensia de la palabra. Asta los nuestras días, la retorika se deskribe en un sentido amplio, komo el arte o la praktika de la persuasion sea qué sea el medio de komunikasion, pero utilizando el lenguaje. Los términos « retorika » o « sofizme » se empleen a menudo kon un sentido perioriatiu, el tiempo el en ke se quiere oponer a las palabras sin hechos, o separar la informasion de la desinformasion, de la propaganda, o inkluso por kalifikar de dudoso un diskurso pseudo-argumentativo. Sea lo ke sea, así komo el arte de la persuasion, la retorika kontinúa jugando un rol importante dentro la vida publika kontemporànea.

Definision[trocar | trocar el manadero]

La retorika es a la vez la siensia (en un sentido de estudio estrukturado) i el arte (en un sentido praktiko rekoltzat sobre un konosimiento probado) ke se refiere a la aksion del diskurso del alma (el alma es quien habla). En un prinsipio, la retorika es únikamente oral, ma evidentemente también es preokupa por el diskurso eskrito, en una medida en ke este es, de manera más o menos apretón, una transkripsion o una mímesi del oral. La definision de retorika kambiará kon el paso de los siglos (aportasiones deks griegos, de los oradores romanos, asta los europeos).