Shalom ben Yosef Shabbazi

Un artíkolo de la Vikipedya, la ansiklopedya líbera
Ir a la navegación Ir a la búsqueda

El haham Shalom Ben Yosef Shabbazi, también konosido komo Abba Shalem Shabbezi o Salim Elshibzi (en ivrit שלום שבזי, en arabo سالم الشبزي) fue uno de los más grandes poetas djudios que bivían en el Yemen del syéklo XV i endagora se konsidera el "Poeta de Teman". Shabbazi nasio enel anyo 1619 en la maále djudia de Sharab, serka de Ta'izz, i bivió kaji toda la su vida en Ta'izz, sivdad de la kuala fue ekspulsado, endjunto kon la mayoría de los djudios temanis enel anyo 1679. Murió enel anyo 1720. El su padre, Yosef ben Abidjad bin Khalfun también fue un haham i poeta. El su diwan poétiko de adoración, enel kualo eskrivió serka de 550 poemas, fue publikado por priméra vez por el Instituto Ben-Zvi enel anyo 1977. El eskrivió en ivrit,arameo i djudeo-arabo. Otros eskritos del haham Shabbazi inkluyen un tratado de astrolojiya i un komentario kabalístiko en la Tora. Oy endia, la tumba del haham Shabbazi en Ta'izz es reverensiada por djudios i musulmanos por igual. Oy es konsiderado por los akadémikos komo el "Shakespeare de Teman".

El haham Shabbazi endemas eskrivió un komentario sovre la Tora yamado Hamdot Yomim. El su liderazgo fue instrumental en adjudar a los djudios de Teman a deshar pasar alkunas de los diyas mas zor de la persekusiyon en la su istorya. Mori (los djudios de Teman no yaman a sus líderes espiritualos rabino o haham, sino "Mori", palavra aramea ke signifika "el mi maestro") Shabazi eskrivió un kiná o dolyo para ser meldado durante Tisha B'Av, para arikodrar la eskpulsiyon de los djudios de Teman a una rejion enel desyerto yamada Moza; durante el tyempo ke los djudios estuvieron ekspulsados ayí, se kree ke kaji el 20% de eyos murieron. El Diwan de Mori Shabazi se ha trokado en una parte espesiala de los djudios temanis i asta de la su vida kulturala. Mori Shabazi eskrivió kaji 1500 Diwan en kaji todos los temas enel djudaismo, afilú sólu unos 300 konsigiron sobrebivir la persekusión, el tyempo i la karensia de una emprenta en Teman. El eskrivió los sus Diwan (poemas / kantikas) en arabo, ivrit i arameo. Aktualmente el govyerno yisraeli esta tentando traer los restos del haham Shabbazi a Israel.[1]

Shalom Shabbazi en la kultura populara[trocar | trocar el manadero]

El poema del haham Shabbazi, "Im Nin'alu" (אם ננעלו) se konvirtio en una kantika muy famosa en Israel i la priméra kantika djudia oryentala konosida en todo el mundo, kantada por Ofra Haza. Otras kantikas, komo As'alk (أسألك), an sido kantadas por Zion Golan, Aharon Amram, Shoshana Damari i Ofra Haza. Otro konosido poema, "Et Dodim Kalá", fue gravado por Zohar Argov.


Referensias[trocar | trocar el manadero]

  1. Rabbi Shabazi's bones to be buried in Israel?. YNet

Enlasos eksternos[trocar | trocar el manadero]