Tuareg

Un artíkolo de la Vikipedya, la ansiklopedya líbera
Tuareg en el desyerto

Los tuareg o imuhagh son un puevlo bereber o amazigh en el desyérto del Sahara, kuando se desplasan kuvren las sus nesechitás i las de los sus animales enel kamino, déke biven en famiyas ekstensas las kualas van sigiendo a los grandes rebanyos a su kudio. Tienen el su própio alfabeto, el tifinagh.

Etimolojiya[trocar | trocar el manadero]

No se konose presisamente la etimolojiya de la palabra araba طوارق, t.uwâriq (espanyolisada komo «tuareg») pero se konose ke es el plural de طرقي targí ó t.arqî (en femenino طرقية targía ó t.arqîya), palavra la kuala, al pareser, prosede de una antika sivdad del Fezzan yamada Targa (طرقة). En las linguas bereberes, el sustantivo komún targa suele aludir a un kanal fluvial, prinsipalmente al tipo el kualo es konosido en arabo komo wadi (‘riada’ o ‘kause’ torrensial de un rio). En el su própio idioma este puevlo se suele avtodenominar imoshag, imushaq, imuhagh (en taqbaylit: imuhaɣ), palavra ke signifika ‘los livres’ o ‘los novles’ i la kuala parese derivar de tamazight. También se dan a sí mismos el nombre de kel tamayaq o kel tamasheg (‘los que avlan tamasheg’).


Istorya[trocar | trocar el manadero]

Se les supone prinsipalmente desendientes de los antikos garamantes, los ke en la epoka antika bivian en el Fezzan. Limitaban al nord kon los mauritanos, al oeste kon los getulos i al este ulay kon los ansestros de los tubus. Durante la Edad Midia los sus linajes se vinkularon con los de los sanhaya i los zenatas.

En la edad antika, se dedikavan a sakear viyas, kontrolando endemás las rutas del desyerto. En el syéklo XII, las invasiones arabas les obligaron a adoptar un estil de vida nomada. A lo largo de los syéklos an adoptado alkunas ideas del islam, siempre i kuando este no estuviera en kontro de las sus propias kreensias, manteniendo intaktos el su sistema de djustisia i las sus leyes.

La poblasiyon estimada de personas que hablan linguas bereberes es de 45 milyones, de los kualos 5,2 millones (el 12%) se konsideran tuareg.[1]

Tyerritorio tuareg[trocar | trocar el manadero]

El puevlo tuareg bive en el Nord i el Oksidente del Sahara i el nord del Sahel. Para los tuareg, el Sahara no es un desyerto, sino varios endjuntos. De entre los desyertos del nordeste de Afrika, destaka el Tiniwan. Tambien se pueden mensionar otros desyertos, los kualos eyos diferensian entre má i menos áridos, yanos o montanyosos:

Area de distribusiyon del puevlo tuareg


Referensias[trocar | trocar el manadero]

  1. «Q&A: Tuareg unrest». BBC News.

Enlasos eksternos[trocar | trocar el manadero]

Commons Wikimedia Commons alberga kontenido multimedia sovre Tuareg