Kashrut

Kale revizar este artikolo
Un artíkolo de la Vikipedya, la ansiklopedya líbera

El kashrut (del ivrit כַּשְׁרוּת, "korrekto" o "apropiado"; tódu akeyo el kualo kumple kon los preseptos del kashrut es kasher, כָּשֵׁר, konosido tambien por la su pronunsiasiyon en idish, kósher) es la parte de los preseptos del djudaismo la kuala trata de lo ke los djudios pueden i no pueden komer, bazado en los preseptos ke estan en la Tora, en Vayikrá 11. Tales reglas, enterpretadas i ekspandidas a lo largo de los syéklos, determinan kon presisiyon kualo se konsidera puros para ser uzados en la kumida, es dizir, kualos kumplen kon los preseptos de la relijion i kualos no son kasher (estos se yaman, en ivrit, trefá, טְרֵפָה).

Jeneralmente se relasiyona la idea de kashrut kon dos de las kostumbras en kuanto a kumida de los djudios: la ke dize ke las karnes no se deben komer al miesmo tyempo ke los produktos de leche; i la ke aze defendido para los djudios de komer karne de porko en kualkera de las sus formas (Vayikrá 11:7). Esta idea de lo kualo es kasher es sólu un poko korrekta, déke las leyes de kashrut son muncho má grandes i se ekstiende a todos los alimentos i todas las kumidas.

La sinyal etiketada de kasher (afilú es má kolay ankontrar la palavra kosher) ke resiven alkunos produktos indika ke fueron fabrikados respetando las leyes de kashrut i ke antonses se konsideran puros i aptos para ser kumidos por los djudios.

Alimentos defendidos[trocar | trocar el manadero]

La Torá permite el usar para kumida los animales de la tyerra ke tienen katro patas, pezunya endida i rumiyan. El puerko, el konejo, el tejon, el gameo i otros animales no kumplen kon esto. Ansina, se es defendido su uzo para kumida. De akeyos animales ke biven en el agua, sólu se permite kumer de los ke tienen aletas i eskamas. Por este, las langostas, gambas, ostras i kangrejos están defendidos. En los pasharos i otras aves, la diferensia es menos klara:la Tora entrega una lista de aves las kualas no son kasher, má no eksplika por kualo. Afilú kaji todos los pasharos mentados son de rapinya o karonyeras, las intepretasiyones de los hahamim tudas klazifikan a las aves de preza i de karronya komo "no kasher". Komo la definsiyon de los pasharos en kuanto a la su kashrut no es klara, egziste una lunga polemika si las aves del Muevo Mundo, komo el indiano son kasher o no, déke no estan mentadas en la Tora. En el egzempio del indiano, la mayoria de los hahamim lo konsideran kasher i es komido por alkunos djudios de Amerika.

De los insektos, sólo alkunos estan permitidos, komo la langosta i el saltamontes, ansina komo todos los roedores, reptiles, anfibios i los demas insektos estan defendidos. De estos animales todu esta defendido, kualkera parte del korpo del animal, asta los guevos i la leche. Una eksepsiyon es la myél de abehas, la kuala es konsiderada kasher, anke la abeha no lo es, ya ke la myél es un produkto de las flores, el kualo transportan las abehas asta los sus panales. Endemas, en la Tora la myél aparese mentada komo un produkto noble, konformando parte del nombre dado varias vezes a Eretz Yisrael: "La tyérra ke mana leche i myél".

Shehitá[trocar | trocar el manadero]

Las reglas de kashrut establesen tambien ke los animales permitidos deben ser amortados de sierta manera para poderse uzar komo kumida. Todos akeyos animales ke son ankontrados muertos de kavsas naturalas, kon enfermedades o defektos están defendidos. El amortamyénto ritual de los animales, o shehitá, es echo por el shohet, i konsiste de un korte profundo en la garganta del animal, kon un kuchiyo perfektamente afilado i sin defektos. Uzualmente el shohet i el haham de una komunita son la misma persona. La idea de este korte es ke el animal tenga el menor dor posivle.

Desangramyénto[trocar | trocar el manadero]

La Tora tiene defendido komer sangre en dinguna manera, ansina ke los animales i las sus karnes deben ser desagrados kompletamente antes de ser konsiderados kasher. Se uza sal para sakar la sangre de la karne. El pishkado no esta defendido por esta regla, ma si un guevo manchado de sangre lo aze taref.


Grasas i organos defendidos[trocar | trocar el manadero]

Alkunas partes de los animales kasher estan defendidas de uzarse komo kumida, en espesial las grasas ke se ankontran serka de los organos komo el korasón i el igado, ansina komo el nervio syátiko. El alkunas komunitas sólu se komen los kartos delanteros del animal para evitar tokar karne la kuala no es kasher.

Símbolos de identificación para el consumidor[trocar | trocar el manadero]

Posivelmente el simbolo ma konosido enel mundo de un produkto kasher, el de la Orthodox Union

Los produktos alimentisios komersiales ke tienen supervisiyon de hahamim se identifikan deakódro kon la komunita ke los supervisa. Se yaman Ehsher,por egzempio el de la Orthodox Union i Badatz en Israel. Munchas vezes es la letra K (de kasher) kon alkuna otra letra o simbolo. Uzualmente para produktos lakteos yevan la D (de "dairy", lákteo en lingua inglesa) al lado del simbolo de kasher.

Separasiyon de karne i leche[trocar | trocar el manadero]

La Tora dize klaramente envarias okasiyones ke expresa "un kabriko no deve ser kuzinado en la leche de la su madre" (Shemot 23:19; Shemot 34:26; Bamidbar 14:21). Aki se ekstiende la ide ade ke las karnes i los kákteos estan defendidos de kuzinarse endjuntos. Los hahamim ivan ekstender esto asta la karne de pasharos, mas no asya los guevos o el pishkado.

Los alimentos estan klasifikados en se clasifican en: lákteos, karnes i netros (parve). Los pasharos se klasifikan komo karne anke no kumplen kon todas las kondisiyones, Los pishkados son parve. Los alimentos parve se pueden miksturar kon karne o kon leche, anke egziste ken no kome karne i pishkado endjuntos i lava los platos ande komió pishkado antes de uzarlos para komer karnes.

Esta separasiyon tambien egziste para los utelsilios uzados para kuzinar. Se asume ke una famiya djudia observante tiene sartenes, platos, vasos i asta a vezes una udá para karnes i otra para lakteos. La separasiyon entre kumer unos i otros depende del minhag ke siga kaa persona i de kualo se kuma primero. Si se kume karne primero, se espera varias oras para kumer lakteos, pues se konsidera ke las karnes suelen deshar restos entre los dyéntes.

Si se kume primer lákteos, para dempues kumer karne, se limpia la bokai se kome alkun alimento lomo pan, o asigun otros minhagim se espera un tyémpo chiko.


Produktos de la vid[trocar | trocar el manadero]

El proseso de fabrikasiyon del vino deve ser yevado a kabo sólo por djudios, desde el momento en el kualo se pisan las uvas; el vino no kasher esta defendido desde los diyas en los kualos el vino era uzado para adorar idolos. Un vino el kualo se iva a uzar en un akto relijiozo era yamado "Yayin Néseh", por lo kualo el vino ya estaba defendido para kualker persona ke adorasse idolos, afilú si era djudio no lo podia tokar déke podia aver pensado uzarlo para su avoda zará, i ya eyo era sufisyente para azerlo taref. Oy endia aunke la idolatriya no es tan komun, sige defendido del kontakto, por eyo egziste el "Yayin Mevushal", el kualo esta pasteurisado i no piedre la su puresa al kontatko kon un idolatra. Es el vino uzado en las seremonias djudias. Por eyo, tanto el suko de uva komo el vino presisan supervisiyon de hahamim.

Alkunos animales taref[trocar | trocar el manadero]

Lista delos animales ke no se komen en el kostumbre kashrut, zon enkonados para los djudios por estad dichos dentro dela Tora.

Ver endemas[trocar | trocar el manadero]

Enlasos eksternos[trocar | trocar el manadero]

Commons Wikimedia Commons alberga kontenido multimedia sovre Kashrut