Kultura en Yisrael

Un artíkolo de la Vikipedya, la ansiklopedya líbera


Medinat Yisrael
Jeografiya

Tyerra de Israel · Distritos · Sivdades
Transportes · Mar Mediterraneo
Mar Amortado · Mar Kolorado · Mar de Galilea
Yerushalayim · Tel Aviv · Haifa

Istoria

Zionizmo · Kronolojiya ·Aliya · Herzl
Vela · Balfour · Mandato
Plan partision ONU · Independensia
Austeridad · Refujiados

Konflikto arabo-israeli

Gerra 1948 · Armistisio · Gerra de Suez
Gerra de los Sesh Dias
Gerra de Desgaste · Gerra de Yom Kippur
Konflikto Israel-Libano
Tratados de paz kon: Ayifto, Djordania

Konflikto palestino-israeli

Kronologia · Proseso de Paz · Pasifismo
Primera Intifada · Oslo · Intifada Al-Aqsa
Barrera · Plan de Deskoneksion

Ekonomiya

Sensia i Teknolojiya · Empresas
Turismo · Vinikultura · Industria Militar

Demografiya · Kultura

Relijion · Arabo israeli · Kibutz
Muzika · Arkeolojiya · Universidades
Ebreo · Literatura · Espor · Israelies
Derechos omoseksuales

Edukasion

Estado · Espesial · Privada

Dirito · Politika

Ley del Retorno · Ley de Yerushalayim
Partidos politikos · Eleksiones · PM
Presidente · Knesset · Tribunal Supremo
Tribunales

Asuntos Eksteriores

Dirito Internasional · Yisrael i la ONU
Israel i EE.UU. · Liga Arabo

Fuersas de Seguridad

Fuerzas Armadas · Fuerza Aerea Israeli
Contraespionaje · Intelijensia
Konsejo de Seguridad · Polisia · Magav
Sistema Penitensiario

Portal:Israel

La Kultura de Israel o Kultura yisraeli, estaba en dezvelopiamiento munsho antes de la fondasyon de la Medinat Yisrael enel anyo 1948. Gran parte de la diversita kultural de Israel prosede de los diferentes orijines kulturales i etnikos de los djudios ke integran el paez. Kon una poblasyon de orijines muy diversos, los olim (muevos inmigrantes djudios al paez) traen elementos kulturales de los sus payises, siendo ansina ke la sosyeta yisraeli es muy rika en la su diversita kultural i aktivita artistika, ke kontribuye a un dezvelopamiento kontinuo de la kultura yisraeli, ke avansa djunto kon los trokos kulturales en todo el mundo. La kultura tambien esta muy relasionada kon la Istorya del Pueblo djudio ke se dezvelopo en formas diferentes durante los sienes de anyos en los ke los djudios se ankontraban en la Galut. La ideolojiya del movimento zionista, a partir de finales del syeklo XIX es, sin duda, de kapital emportansia para komprender la kultura moderna yisraeli. Endemas, las artes son aktivamente promovidas i resiven adjuda del governo.

Musika[trocar | trocar el manadero]

La musika yisraeli es muy variada i mistura elementos tanto de musika oksidental komo oryental. Esto tiende a ser muy eklektiko, konteniendo una grande varieta de enfluensias de la Galut i la emportasyon kultural má moderna: kansiones hasidikas, musika pop asyatika i araba, sobre todo por kantadores marrokis, Irakis itemanis, i el hip-hop yisraeli o el heavy metal. Tambien son muy populares los diferentes estilos de musika elektronika.

Yisrael es tambien jenerador de varias orkestas de musika klasika de kategoriya mundial komo la Orkesta Filarmonika de Israel, la Mueva Opera Yisraeli i otras. La Orkesta Filarmonika de Israel se apresenta a lo largo de todo el paez i frekuentemente viasha a otros paezes. La Jerusalem Symphony, la orkesta de la Avtorita de Komunisasyon Yisraeli, tambien se apresenta en otros paezes del mundo. Praktikamente kada munisipio del paez tyene una orkesta. Munshas de estas orkestas resiben la enfluensya de la grande tradisyon en musika klasika de los olim resientemente avenidos de payizes de la antika Union Sovietika.

Israel a sido ganador en tres okasyones el Festival de la Kansyon de Evrovisyon, en 1978, 1979 i 1998.

Dansa[trocar | trocar el manadero]

La dansa popular tradisyonal de Israel es la Hora, orijinalmente una dansa en sirkulo kon orijin en Evropa Oryentala (Rumania i Moldavia). Las dansas folklorikas yisraelis de oy endia son koreografiadas para el esparsimyento, ansina komo rendimiento de grupos de dansa. La dansa folklorika de la poblasyon araba es el Dabka, una dansa de la komunita, a menudo realisada en bodas i otras okasyones festivas, kon diversas versiyones en diferentes puevlos i sivdades.

La Dansa Moderna en Israel es un kampo floresyente, i varios koreografos como el yisraeli Ohad Naharin se konsideran entre los má kriativos aktualmente enel mundo. Famosas kompanyias yisraelis son la Batsheva Dance Company i la Bat-Dor Dance Company, entre otras.

Personas de todo Israel y de munshas otras nasyones asisten al Festival Anual de Dansa en Karmiel, jeneralmente selebrado en Djulio. Selebrado por la prima vez enel anyo 1988, el Festival de Dansa de Karmiel es la mayor selebrasyon de dansa en Israel, kon tres o katro dias i noches de baile sigido, kon 5000 o má bailadores i un karto de milyon de espektadores en la kapital de la Galilea. Iva empesar komo un evento de dansa folklorika yisraeli; oy endia las festividades inkluyen aktuasyones, tayeres, i sesiones de dansas abiertas para una grande varieta de formas de baile i nasyonalitas. El koreografo Yonatan Karmon iva kriar el Festival de Dansa de Karmiel, sigindo kon la tradisyon del Festival Yisraeli Dalia de dansa de Gurit Kadman, ke iva finalisar en los anyos 60.

Sinema i teatro[trocar | trocar el manadero]

Ay un grande interes de la jente por el teatro, i el en Yisrael se pueden desfrutar, desde las traduksiyones de dramas klasikos i kontemporaneos, asta la enterpretasyon de obras de avtores yisraelis. Una de las kompanyias má emportantes esa famosa Habima, fondada enel anyo 1917.

Kompanyias de teatro[trocar | trocar el manadero]

Direktores i Direktrisas de Sinema[trocar | trocar el manadero]

Eskritores de Dramas[trocar | trocar el manadero]

Aktores[trocar | trocar el manadero]

Aktrisas[trocar | trocar el manadero]

Beyas Artes[trocar | trocar el manadero]

Podemos ankontrar kolonyas de artistas muy aktivas en Safed, Yafo i Ein Hod. Los pintores y skultores yisraelis amostran las sus obras en todo el mundo. Las sivdades de Haifa, Tel-Aviv i Yerushalayim tyenen munshos muzeyos de arte i munshas sivdades i kibbutzim tyenen muzeyos má chikos, mas de alta kalita. El Muzeyo de Israel en Yerushalayim tyene con arte relijioso y folklore. El Muzeyo de la Galut se ankontra en el campus de la Universita de Tel-Aviv.

Medios de komunikasyon[trocar | trocar el manadero]

Los yisraelis son avidos lektores de djornales. Los djornales yisraelis tienen una tirada media diaria de 600.000 o má egzemplares. La mayor parte de eyos estan eskritos en ivrit, afilu egzisten munshos en arabo, inglez, franses, polako, idish, ruso, ungaro i alman.

Literatura[trocar | trocar el manadero]

Poetas[trocar | trocar el manadero]

Avtores en prosa[trocar | trocar el manadero]

Enlasos eksternos[trocar | trocar el manadero]