Tripoli

Un artíkolo de la Vikipedya, la ansiklopedya líbera
Tripoli
طرابلس

Bandyera de Tripoli طرابلس Escudo de Tripoli طرابلس
Paiz Libia
Pozision 32°54'8" N 13°9'11" E
• Altura 4 m
Superfisia 400 km²
Povlasion 1.682.000 mor. (2004)
• Densidad 4205 ab./km²
Jentilisio Tripolitano
Alkalde Abdullatif Abdulrahman Aldaali
Pajina web http://www.tripoli.info

Tripoli (en arabo: طرابلس Tarābulus - tambien طرابلس الغرب Tarā-bu-lus al-Gharb, ke sinyifika Tripoli de Oksidente para aserla diferente de Tripoli, Libanon; en lashon arabo-libyo Trāblis, ke esta derivado del grego: Τρίπολις, Tripolis) es la sivdad kapital y sentro administrativo de Libya, la sivdad kon el mas alto nivel de vida del kontinente afrikano.

Istoria[trocar | trocar el manadero]

La sivdad iva ser fondada por los fenisios a oriyas de la mar Mediterraneo kon el nombre de Oea, formando parte dempues de los dominios de Kartago. Konkistada por los romanos dempues de Tresera Gerra Punika, yego a ser una de las sivdades mas emportantes del Império Romano en Afrika. La sivdad kayo en poder de los vandalos i los bisantinos, asta ser konkistada por los arabos en el syéklo VIII. Enel anyo 1510 la sivdad iva ser konkistada por un kontinjente espanyol al mando de don Pedro Navarro, i enel anyo 1523 iva ser sedida por el imperador Carlos V a los Kabayeros Ospitalarios de San Juan, ke ivan ser egzpulsados de la adá de Rodes por los turkos. La orden aguanto en Tripoli asta el anyo 1551, en ke fueron ekpulsados por los turkos tambien. Tripoli se konvirtio dempues en otro de los estados de la Berbería, basho la soberanía nominal turkana, dedikados a la pirateria en la mar Mediterraneo, en kontro de los estados y flotas kristiánas. Tripoli sigio estando en manos más o menos efektivas del império turkano asta ke fue konkistada por Italia enel anyo 1911.

Fráguas emportantes de la sivdad[trocar | trocar el manadero]

El sentro viejo de la sivdad no a sido tokado por el turismo en masa, áma kada dia mas i mas turistas de otros paezes lo visitan, sobre todo dempues deke las Nasiones Unidas alevantaran el embargo enel anyo 2003. Ándjak, la medina amurayada tiene todavia ese sabor a sivdad vieja antika. El kastilyo Assaraya al-Hamra (el kastilyo kolorado), un komplejo de fráguas y palasios kon munshas guertas i ganim, domina la imajen de la sivdad vieja i esta ubikado a las afueras de la medina. Egzisten alkunas estatuas i fuentes del periodo Ottomano alrededor del kastilyo. Las mezkitas Gurgi i Karamanli, kon los sus detayados dekorados y mosaikos, son egzempios de las abilidades de los artesanos de la sivdad. Serka de la mezkita Gurgi se ankontra el Arko de Marko Aurelio, el uniko monumento romano ke egziste áma en la sivdad. El govierno nasional esta retsuarando palasios menores del periodo Karamanli i aperturandolos a la visita de los turistas. El pláno de kalejas de la sivdad iva ser trazado en el periodo romano, kuando las murayas ivan ser fraguadas para protejerla de atakos del interior de Tripolitania. El en syéklo VIII, se adisiono una muraya en la parte de la sivdad ke mira asia la mar.

Assaraya al-Hamra i la Plasa Védre

Tres puertas ivan dar akseso a la medina de la sivdad: Bab Zanata al oksidente de la sivdad, Bab Hawara en el sud-oksidente i Bab Al-Bahr en la muraya del nord de la sivdad. Estas murayas aun egzisten i se puede yegar asta arriva de eyas para poder ver la sivdad. El Bazar o el Zouk tambien es konosido por su ambiente tradisional; se konsige ekselente joyeria y ropa en los merkados lokales.

El Muzeyo Jamahiriya, una frágua moderna ubikada dentro del Kastilyo Kolorado, es el muzeyo nasional de Libia. Amostra munshos artefaktos de los periodos Romano i Gréko, inkluyendo tesoros de Leptis Magna y Sabratha, Patrimonios Kulturales de la Umanidad, ansina komo kuriositas komo el Volkswagen Beetle kondusido por Gadaffi en los anyos 60.



Sivdades Ermanas[trocar | trocar el manadero]


Ikono de esbozo
Ikono de esbozo

Este artikolo es endagora, muy chiko. Muchiguando el su kontenido vas ayudar a amijorar Vikipedya.
Puedes kitar ayudo kon las vikipedyas en otras linguas.