Djudios del Amazonas

Un artíkolo de la Vikipedya, la ansiklopedya líbera
Ir a la navegación Ir a la búsqueda

Los Djudios del Amazonas (en ivrit: יהודי אמזונאס, "Yehudey Amazonas"; en kastilyano Judíos Amazónicos; en portugez Judeus Amazônicos) son las komunidades de desendientes de djudios de orijin mayormente marroki ke biven en las sivdades de la rejion del Amazonas, komo Belém, Santarém, Manaus, Iquitos, Tarapoto i otras.

Orijin[trocar | trocar el manadero]

Los sus orijines se ubikan en los merkaderes djudios marrokis ke arivaron a la rejion durante el komersio de kaucho[1] en las anyadas de 1880 i 1890. Yegaron afilu asta Iquitos.

Relasiones kon otras komunidades djudias[trocar | trocar el manadero]

En Peru a egzistido un sistem de kastas desde los diyas de la kolonia Espanyola, lo kualo a produzido ke no egzista interaksiyon entre estos desendientes de djudios i la chika komunidad (unos 3000), en la su mayoria de orijin ashkenazi ke bive en la sivdad de Lima, la sivdad kapitala del paez, los kualos estan integrados en la elite blanka de orijin evropeo. Shukur a los eshuérsos de alkunos programas yisraelis de outreach, alkunos de los myembros de estas komunitas an echo giyur ortodokso i kompletaron la su aliya.

Komunidades de Djudios del Amazonas[trocar | trocar el manadero]

Djudios de Iquitos[trocar | trocar el manadero]

Djudios de Tarapoto[trocar | trocar el manadero]

Djudios de Belém i Manaus[trocar | trocar el manadero]

Las alkunyas ankontradas en las sivdades de Belém i Manaus de akeyos djudios de oriojin Marroki o Espanyol inkluyen Albaz, Assayag, Azulay, Benesby, Benchimol, Benayon, Bemergui, Bendayan, Benguigui, Benoliel, Bentes, Benzecry, Elaluf, Elmescany, Foinquinos, Benhamou, Israel, Laredo, Levy, Ohana, Ovadia, Sabbá, Salém, Salgado, Safdié, Serruya, Soares, Tobelem i Zagury. Enel anyo 1828 fueron fondadas en Belém el kal Sha'ar Hashamayim i el kal Essel Avraham.[2]

El filmo dokumentalo Eretz Amazonia (del direktor David Salgado), esta bazado enel livro de Samuel Benchimol "Eretz Amazonia: A Saga dos Judeus na Amazônia". Eyos migraron desde Marroko a la Amazonia durante el komersio del kaucho. Uzaban las linguas tradisionalas de las komunitas ke desharon: djudeo-espanyol, ivrit i Haketia.

Djudios del Amazonas konosidos enel mundo[trocar | trocar el manadero]

Ver endemas[trocar | trocar el manadero]

Referensias[trocar | trocar el manadero]

  1. Judíos del Amazonas. Shavei Israel
  2. Destinos de la emigración de los judíos del Norte de Marruecos. Revista Maguen-Escudo #136.

Enlasos eksternos[trocar | trocar el manadero]