Moshe ben Nahman (Ramban)

de Vikipedya, la ansiklopedya líbera
Saltar a: navigación, buxcar
Ramba"n

Moshé ben Nahmán, yamado Nahmánides (Djirona, 1194 –- Eretz Yisrael, 1270), haham espanyol. Konosido en el djudaismo kon el akronimo Ramba"n (de RaMoshe ben Nahmán) i yamado en los dokumentos kristyanos komo Bonastruc ça Porta. Era la mas emportante autoridad relijioza djudia de su epoka.

El Ramba"n era filosofo, talmudizto i kabalizto. Endemas era mediko. Admirador del Ramba"m, afilu no koensidava kon la su filosofiya i antonses dediko el su lavoro a la kabala. El fondó la eskola kabalistika de Jerona i eskrivió un musta gab, el kualo es la amostra más aedada de la poeziya kabalistika de la Peninsula Iberika. El Ramba"n es konsiderado el major representante de la linea kabalistika i mistika djudia, la kuala se opoza a la linea intelektuala.

Endemas eskrivio komentarios a Job, Rut, i otros komo su Komentario a la Tora, eskrito en Israel, ande eksplika de manera literala los tekstos de la Tora, kon ensinyansas de la kabala. Komo talmudisto eskrivió endemás "Las Gerras del Sinyor" i ovras de moral komo Iggueret a-kodesh ("Epístola de la santidad"), dedikada a dos de sus ijos, i Torat A-Adam ("La Ley del ombre").

Tambien es konosida una diskusion entre el Ramban i el konverso Pablo Christiani enel anyo 1263 en Barselona, delántre del rey Jaime I i de Ramon de Penyafort; en esta diskusion, el Ramban defendió el djudaismo i refutó el kristianismo. Egziste ainda el rejistro ofisial en lingua latina i una versiyon eskrita en ivrit por el Ramban mismo. Dempues de esto, el Ramban se fue a bivir destierrado en 1267 a la Tierra de Israel, ande bivió en Yerushalayim i más tadre en Akre. Murio enel anyo 1270 i sus restos repozan en Haifa.