Yeruşalayim

Un artíkolo de la Vikipedya, la ansiklopedya líbera
       
Este artikolo uza la grafiya Turka. Munço mersi por mantener el artikolo uzando este stylo.

Yeruşalayim (en ivrit: ירושלים; arabo: al-Quds, القدس) es una sivdad de povlasyon miksta araba i cudia del distrito de Yeruşalayim, era la antika kapitala del Reyno de Yisrael i del Reyno de Yeuda; la prinsipala sivdad yisraeliana i palestiniana, es oy endia la kapitala deklarada del Estato de Israel, i de igual modo, onde el estato palestiniano pretende topar la su kapitala. El su alkalde es Nir Barkat, del partito Yerushalayim Tatzliah (Yeruşalayim va reushitar, en ivrit).

La sivdad kedo partajada en dos rejiones, este i oksidente, dempues de la deklarasyon de independensya del estato de Yisrael: la parte oryentala başo kontrol del reyno de Djordania i la otra aparteniendo al muevo estato djudio.

Etimolojiya[trocar | trocar el manadero]

L'orijin del biervo es ivrit (יְרוּשָׁלַיִם Yeruşalayim), pero los akademikos diktan otras refrensyas del nombre de la sivdad. Alkunos afirman ke viene de los biervos ebreos yeru (ירו), (kasa) i shalem o shalom (שלם', paz), por lo ke Yerushalayim sinyifikase komo la «kaza de la paz». Endemas ay otra interpretasyon ke reza a Salem, un antikoo nombre de la sivdad, ande aparese en el Bereshit.

El nombre arabo es Al-Quds (القدس), ke sinyifika lo sagrado, o mas raramente Bayt al-Maqdes (بيت المقدس), Kasa de lo Sagrado. El Estato de Israel utiliza kon frekuensya la denominasyon en arabo kuyo nombre antiko enel arabo koraniko Urshalim (أورشليم), ke no tyene uzo en la lingua avlada en la eskriptura, o la forma miksta Urshalim Al-Quds'(أورشليم القدس).

Istorya[trocar | trocar el manadero]

Yeruşalayim desde Ar Azeitim
Knesset.
Djuzgo Supremo de Yisrael.

En 1950, Yeruşalayim oksidentala yego a ser deklarada kapitala del Estato de Yisrael, pasando a ser sede de la residensya prezidensiala, la Knesset (parlamento yisraeliano), el Djuzgo Supremo i los otros buros nasyonalos. Afilu la majorita de los payizes mantienen las sus ambasadas en Tel Aviv, i el su status de kapitala de la medinat es askeptado internasionalmente, ni afilu kuando diskues de la okupasyon en 1967 de Yerushalayim Oryentala, Yisrael la deklaro "kapital eterna i no partajavle". Los palestinianos aspiran a ke la zona este de Yerushalayim seya la kapitala del su estato, komo kale ser asigun la su realitad istorika, kulturala i sosyolojika, en una formula de kontrolo endjunto enfluensiada por el status aktual Bruselas, ke es una sivdad kapitala para dos komunitas.

En Yeruşalayim Oryentala se topa la Sivdad Vieja, kon los prinsipales lugares relijiozos, tales komo el Santo Sepulkro, el Kotel Amaaravi i demas restos del Templo de Yerushalayim, i la Eksplanada del Templo de Yeruşalayim, tambyen yamada Eksplanada de las Mezkitas kon la Kupola de la Roka.

La Sivdad Vieja esta partajada en kuatro maales, de mayor a menor, la maale araba, la maale djudia, la maale kristyana i la maale armenia. Denantes egzistia la maale marrokana ma entre 1966 i 1967 fue kitada i diskues de la Gerra de los Sesh Diyas se fraguo la plasa del Kotel Amaaravi i alkunas kazas para la maale djudia.

La sivdad es sagrada para las tres relijiones monoteistas: el djudaismo, el kristyanismo i el Islam.

En 1948, antes de la kriasyon de Medinat Yisrael, la sivdad mueva iva tener una ekstension de 19,3 km2, frente a 0,8 km2 de la sivdad vieja. La propiedad palestiniana en eya era del 40%, la djudía del 26,12% i las komunidades kristianas del 12,86%. Las propiedades del governo i la munisipalidad eran del 2,9%, el resto (17,12%) eran kaminos i vías ferreas. Komo resultado del armistisio ke sigio a la gerra del 48, el 84% de la sivdad moderna paso a ser parte del Medinat Yisrael. En esos poko mas de 16 km2, la propiedad araba palestina era del 33,69% frente al 30% de propiedad djudía.

Desde 1967, el muevo belediye surjido de la okupasion, ekstiende los limites de la sivdad mediante la aneksion de tierras palestinas del resto de "Sisdjordania" (Yehuda i Samaria).

Oy la sivdad alberga a kaji medio milyon de abitantes djudíos (de eyos unos 180.000 son kolonos en los asentamientos de Yeruşalayim Este) i 200.000 palestinianos.

Nota: La resolusion 303 de la Asamblea Djeneral de la ONU, de 9 de disiembre de 1949, sovre Yeruşalayim, establese ke: «La sivdad de Yerushalayim se establesera komo un "corpus separatum" bajo un rejimen internasional espesial i sera administrada por las Nasyones Unitas».

Toda la dokumentasyon sovre Yeruşalayim i la kuestion palestina djenerada en las Nasyones Unidas, asta este mismo momento, se ankontra a disposisyon publika (en ingles) en UNISPAL (Sistema de informasion de las Nasiones Unidas sovre la kuestion de Palestina):

Galerya[trocar | trocar el manadero]

Ver endemas[trocar | trocar el manadero]

Refrensyas[trocar | trocar el manadero]


Atamyentos eksternos[trocar | trocar el manadero]

Commons Klika akí para ver las imajes de Commons ensima de Yeruşalayim.

Governo

Kultura

Edukasyon

Mapas

Relijion