Likud

Un artíkolo de la Vikipedya, la ansiklopedya líbera
Este artikolo uza la grafia de Aki Yerushalayim para la lingua judeo-espanyola. Mersi muncho por mantener el artikolo uzando este estil.

Likud
Lider Benjamin Netanyahu
Portaboz
Fondasyon 1973
Sede "Metzudat Ze'ev," 38 King George Street, Tel Aviv
Ideolojiya politika Dirita, Konservatizmo, Zionismo
Afiliasyon internasionala Sin alineasyon internasionala
Sitio web www.likud.org.il

Likud (en ivrit ליכוד, konsolidasyon) es un partito de dirita moderada de la Medinat Yisrael.

Istorya[trocar | trocar el manadero]

Las raizes del Likud provienen del movimento nasionalista Betar, fondado por Ze'ev Djabotinsky, ke era la prinsipal oposisyon al sosialista Mapai.

El Likud se aformo de la union del Free Center (partito liberalo), La'am y Gahal en preparasyon de las eleksiones de 1973. Má tarde se iva fusionar kon el partito de dirita Herut para konformar la dirita yisraeli. Se iva konvertir i ainda es el partito konservador en Yisrael.

La prima persona elejida primér ministro del Likud fue Menahem Begin, enel anyo 1977. Un antiko lider del grupo paramilitar Irgun, kontribuyo a empesar el proseso de las negosiasyones de paz con Ejipto, ke fraguo los [[akódros de paz de Camp David, ke orijinaron el tratado de paz ejipsio-yisraeli de 1979. El dosen primér ministro elejito fue Yitzhak Shamir en Októbre de 1983, ke priméro susedio a Begin kuando este arenunsio al cargo. El treséro fue Benjamin Netanyahu, elejito en Mayo de 1996. El katro es Ariel Sharon, elejito en Októbre de 2000. Sharon iva ser endemas ministro de defensa durante la Operasyon Paz para Galilea (1982). Todo el su governo iva estar markado por la Intifada de los Martires de Al-Aksa. Sharon fue re-elejito en Jenero de 2003 i iva sigir komo primér ministro hasta Jenero del 2006, kuando iva hazinarse lo ke empidio sigir kontinuar komo primér ministro.

Afilu el 21 de Noviembro de 2005, Sharon iva deshar el Likud por las presyones ke estaba sufriendo por parte del ala má diritista, enkabesada por Benjamin Netanyahu. Los ministros i los diputados de Sharon má moderados le ivan sigir a el su muevo partito, Kadima, deshando al Likud kon unas aspirasiones elektorales probes para las eleksiones jenerales de 2006. En Fevrero del anyo 2009, en las eleksiones para la Knesset, el partito iva obtener 27 asientos, un asiento menos ke el partito Kadima, ma afilu iva ser yamado Benjamin Netanyahu para konformar governo por el presidente Shimon Peres.

Ideolojiya[trocar | trocar el manadero]

Relasion kon los palestinos[trocar | trocar el manadero]

La politika del partito es la de no aserkamiento a la Autoridad Nasionala Palestina, yishuvim i kontrolo kompleto de las tyerras de Djudea i Samaria (Sisdjordania) i la Franja de Gaza. El primér ministro Ariel Sharon rekonose a la Autoridad Nasionala Palestina i aksepto deshar alkunos yishuvim. Uzi Landau, Limor Livnat i Benjamin Netanyahu estan en kontro de la posible kriasyon de un estado arabo palestino al Oeste del rio Djordan. Kaji todos los myembros del Likud estan en kontro de desmantelar los asentamientos en los territorios palestinos.

Ekonomiya[trocar | trocar el manadero]

El Likud defiende la ekonomiya kapitalista de libero merkato, anke en en realita a governato komo un partito sosyaldemokrata de estilo evropeo kon tendensias neoliberales. Desde la su arrivada al poder a fines de los anyos 70 no a fazito munsho por redusir los empuestos, redusir el tamanyo de la medinat o kitar leyes laborales restriktivas. Por otro lado, a logrado el libero merkato, espesialmente kon la Union Evropea i Estatos Unitos i endemas a eliminado alkunos monopolios komo Bezeq. Benjamin Netanyahu, grande defensor del libero merkado, dize ke el sindikato nasional, Histadrut, tyene sufisiente poder komo para parar la ekonomiya yisraeli. Ansina dize ke la prinsipal kausa del desempiego es la pereza i los eksajerados benefisios a los desempiegados.

Kultura[trocar | trocar el manadero]

El Likud promosiona la kultura djudia e yisraeli, asiendo enfasis en el nasionalismo a traverso del kulto a la bandeira y al valor de los ombres ke ivan ganar la gerra de endependensia del anyo 1948 kontro de syete payizes arabos. Endemas, ase eshuersos por ensinyar valores i kodigos de komportamyento zionistas sobre todu en la edukasyon de los ninyos. Likud respalda la libertad de prensa i la promosyon de la entreprisa privada en las komunikasyones ke a kresido munsho basho todos los governos del Likud.

Aktualita Politika[trocar | trocar el manadero]

El Likud logro 27 de los 120 postos en la 18ª Knesset, kedando enel sigundo lugar detras de Kadima, i por arriba de Yisrael Beiteinu kon 15.

Myembros Famosos[trocar | trocar el manadero]

Aktivos:

Inaktivos (mortos o retirados):

Ver endemas[trocar | trocar el manadero]