Panteras Pretas

Un artíkolo de la Vikipedya, la ansiklopedya líbera
Negro calle Panthers en Jerusalén
No son agradables Callejón en Jerusalén

Las Panteras Pretas (en ivrit: הפנתרים השחורים‎, HaPanterim HaShhorim) son un movimento de protesta yisraeli de olim de sigunda jenerasiyon de payises del Midio Oryente. Eyos ivan ser una de las priméras organisasyones en el paez kon la misyon de lavorar por la djustisia sosyal para los djudios mizrahim i sefaradim. Saadia Marciano, uno de los fondadores del movimento, elijio el nombre Panteras Pretas enel anyo 1971 kuando Angela Davis, una de las Panteras Pretas de Estatos Unitos, vijitó Yisrael i se reunio kon Marciano, ken antonses elijio este nombre. Eyos tambien son konosidos komo las Black Panthers Yisraelis, para aserlas diferentes de este grupo Afroamerikano.

Istorya[trocar | trocar el manadero]

El movimento empieso enel anyo 1971 en la máale Mosrara de la sivdad de Yerushalayim, en resposta a lo ke se iva persever komo diskriminasyon en kontro de los mizrahim, la kuala konsideraban iva egzistir desde el establesimiento de la medinat. Las Panteras Pretas ivan sentir ke esta diskriminasyon podia ser avistada en la aktitud i preferensia de las institusiones i adjensias ofisiales, basho kontrolo de ashkenazim, asya los olim de la Union Sovyetika. Los fondadores del movimento protestaron la "ignoransia del establishment de los duros problemas de la sosyetá" i empieso a gerrear por un futuro diferente.

En Marso de 1971, la polisiya Yisraeli no aprovo un permiso para una martxa publika de las Panteras Pretas. Las Panteras ignoraron esta desisyon i empiesaron kon la manifestasyon de manera ilegal, protestando en kontro de la provesa en la komunita mizrahi, las diferensias entre proves i rikos i las tensiones etnikas en la sosyetá yisraelí. El movimento iva konsigir munchos simpatisantes,en publiko i en los midios de komunikasyon.

El 18 de Mayo de 1971, "La Noche de las Panteras", entre 5.000 i 7.000 personas re ivan reunir en la Plasa Zion en Yerushalayim en kontro de la diskriminasyon rasial enel paez. Los manifestantes asta demandaron trokar el nombre de la plasa a Kikar Yahadut HaMizrah (Plasa del Djudaismo Oryental). Esta manifestasyon tambien iva ser echa sin permiso de la polisiya. Las huérsas de sekurita ke ivan venir para akabar la manifestasyon ankontraron una marea de personas muy molestas, los kualos lansaron piedras i kokteles Molotov. Tanto la polisiya komo los manifestantes ivan ser feridos en los enfrentamyentos: 20 ivan ser yevados al opital i 74 ivan ser yevados a la prizión por la polisiya. Má antes de la manifestasion, alkunos representantes de las Panteras se entrevistaron kon la primera ministra Golda Meir el 13 de Abril, la kuala disho ke eyos eran "jente no agradável". Eya iva ver los lideres del movimento komo personas ke ivan en kontro de las leyes i no akseptó rekonoserlos komo un movimento sosyal. La violenta protesta del 18 de Mayo izo ke el governo analisara kon serietá las dimandas de las Panteras i se iva desidir estableser un komité publiko para konisigir una solusyon.

De akódro kon las konklusyones del komité, la diskriminasyon iva egzsitir en munchos levelos en la sosyetá. Dempués de este, los presupuestos para asuntos sosyales del governo ivan ser aumentados en muncho; afiliu la Gerra de Yom Kippur trokó la lista de prioritás del governo i muncho de estos rekursos se trokaron asya nesesitás de sekuritá una vez más.

Las Panteras dempués bushkaron entrar al kampo elektoral, ma afilu sin egzito, debido a penserios internos. Alkunos de los shefes del movimento se integraron a partitos ya egzistentes komo Tami o Shas, i a traverso de eyos ivan promosyonar la politika mizrahi. Charlie Biton se iva integrar al partito Maki i dempues iva ser elijito katro vezes, por egzemplo.

Los djovenes aktivistas de las Panteras Pretas reusharon i konsigiron ke la jente tomara konsensya de la "Koza Oryental", el ke mas adelántre tomaria un rol emportante en la politika yisraeli en los anyos '70 i '80, ansina adjudando a las viktorias del partito Likud en estes anyos. Afilu egzisten ainda desigualitas, munchos mizrahim ivan entrar al sentro de la vida politika, relijiosa, sosyal, esportiva, ekonomika i kukturala yisraeli, komo los marrokis Shlomo Ben-Ami, Amir Peretz, Shlomo Amar i David Levy, los irakis Shlomo Hillel, Dalia Itzik, Benjamin Ben-Eliezer, Yitzhak Mordechai i el sinyor Haham RavOvadia Yosef, los tunisim Silvan Shalom i Shiri Maimon, los parsim Kobi Shimoni (Subliminal), Shaul Mofaz i Moshe Katzav i los temanis Gali Atari, Ofra Haza, Shahar Zubari, Zohar Argov, Dana International i Noa.

Referensias[trocar | trocar el manadero]

Enlasos Eksternos[trocar | trocar el manadero]

Commons Klika akí para ver las imajes de Commons ensima de Panteras Pretas.