Israel

Un artíkolo de la Vikipedya, la ansiklopedya líbera
(Redirijado de Izrael)
       
Este artikolo uza la grafia de Aki Yerushalayim para la lingua judeo-espanyola. Mersi muncho por mantener el artikolo uzando este estil.

מדינת ישראל (Medīnat Yisrā'el)
دولة إسرائيل (Dawlat Isrā'īl)

Estado de Israel
איסטאדו די ישראל
Bandyera Eskudo

Situasión de Israel
Situasión de Israel

Kapitala: Yerushalayim
Mayor sivdad: Tel Aviv
Linguas ofisialas: Ebreo i arabo
Forma de governo: Repuvlika Parlamentaria
Estado unitario
Moneda: Shekel
Shefe de estado: Isaac Herzog
Shefe de governo: Benjamin Netanyahu
Ekstension: 20 770 km2
·% agua: 2%
·Frontieras: 1006 km
·Kostas: 273 km
Povlasion: 872 700
·Densidad: 42.9 ab/km2
PIB: USD 520,7 milyardas
Kodigo ISO: IL / ISR
Prefikso telefonika: +972
Dominasion de internet: .il, ישראל.


Ísrael, Yisrael o Medinat Israel (en ebreo מדינת ישראל, Medīnat Yisrā'el) es un paiz de Asia, yamado tambien Estado de Israel. Al nord topa kon Levanon i Suria, al sud topa kon Djordania i la Mar Kolorada, Al oeste topa kon la Mar Mediterranea i Ayifto i a leste topa kon la Mar Muerta, Suria i Djordania.

Etimolojia[trocar | trocar el manadero]

Durante los ultimos tres mil anyos, Israel ha identificado, en el uso komun i enel relijioso, tanto la Tierra de Israel (Eretz Israel) komo todo el puevlo djudio, kien ha venido refiriendose a la anterior komo la su patria, Tierra Santa o la Tierra Prometida, pese a ke los romanos trokaron la denominasion del territorio por la de Suria Palestina tras aplastar la rebelion de Bar Kojba.

Jeografia[trocar | trocar el manadero]

Israel esta ubikado serka de la Mar Mediterranea, kon Levanon al nord, Suria al noroeste, la mar de Galilea al noreste, la Mar Muerta, Djordania i Cisjordania aleste, al sudoeste topa kon Ayifto i Gaza i al sud kon la Mar Kolorada.

Klima[trocar | trocar el manadero]

El klima es diverso, en alkunos lugares la temperatura es alta i kalorosa, en otros lugares la temperatura es basha kon inyeve en el inverno.

Governo i administrasion[trocar | trocar el manadero]

El estado de Israel es un estado parlamentario, konta kol el su major shefe de estado, el primer ministro.

Distrito Kapitala Area (km2) Povlasion
Distrito de Haifa Haifa
Distrito de Tel Aviv Tel Aviv
Distrito de Yerusharayim Yerushalayim
Distrito del Nord Nazaret
Distrito del Sud Beer Sheva
Distrito Sentral (Israel) Beth

Ekonomia[trocar | trocar el manadero]

Israel es una de las nasiones kon alto desvelopamiento en la rejion del Serkano Oriente. El shekel es la moneda del paiz.

Turismo[trocar | trocar el manadero]

Israel es uno delos paizes mas visitados del Asia, la su oferta turistika es grande, Yerushalayim es la sivdad mas atraktiva y la mas visitada de la nasion.

Demografia[trocar | trocar el manadero]

Israel


Muchiguamiento natural:
·anyos: 2000-2005
natural: {{{}}}
Fekundidad: 1,3
Natalidad: 8,3 ‰
Mortalidad: 10,1 ‰
Mortalidad Infantil: 3,9 ‰
Esperansa de Vida: (2005)
·Ombres: {{{om}}}
·Mujeres: 82
Matrimonios 4,7 ‰
Divorsios 2,4 ‰
N° Famiyias: 39.178.000
Komp.Famiya 2,1
Povlasion urbana 60 %
Imigrantes: 707.352
Ekstranieros: 7.289.149
Turkanos 964.000
Rusos 140.800
Surianos 26.600
Grupos Etnikos Semitas 70%
Blankos 15%
Pretos 8%
Linguas ivrit
Relijiones: Djudios 70%
Musulmanos 20%
otras 22,9%

Israel tiene una povlasion de unos 7.026.000 de avitantes (2006); de eyos, 78,1% son djudios, 15,1% musulmanos, 2,1% kristyános i 1,6% druzos. Estos tres últimos grupos konforman la minoriya arabe yisraeli. En Sisdjordania, la Franja de Gaza i Yerushalayim Oryentala, en el anyo 2001 la povlasion era de 3,3 milyones. Asigún el Ministerio del Interior yisraeli, biven unos 270.000 sitizenos yisraelis en las sivdades i yishuvim en Sisdjordania, i otros 20.000 en Ramat aGolan.

Linguas de Israel[trocar | trocar el manadero]

Las linguas prinsipalas avladas en Yisrael inkluyen el ivrit i el arabo, linguas ofisyales de Yisrael. La Lingua inglesa (anglit) tene estatus komo la lingua kaji ofisiala en Yisrael i se avla en el komerzio i el turismo, endemas de ser ensinyada en las eskuelas i uzada endemas en las universitas i en los midios de komunikasion sosyal komo el jornal Jerusalem Post. El ruso es a lingua avlada por kaji 20% de la poblasyon de Yisrael, resulto de una vaga de imigrasyon de la ex-Union Sovietika enverso Yisrael durante los anyos 90. El arabo no es solo avlado por los sivdadanos arabos, ma afilu tambien por munços cudios ke ivan venir de paezes arabos komo Marroko, Irak, Surya, Libya, Bahrein, Teman, Arjelia i Tunesia i lo uzan komo primera o dosen lingua.

Ay tambien komunidades ke avlan djudeo-arabo, djudio-espanyol (ladino, ke melda aktualmente), i munças otras alinguas komo el franses, ahmara, idish i rumano, devido a la diversita kulturala de Yisrael, una huerte imigrasion durante el syeklo XX, i la presensya de munchas komunitas distintas de relijiosos kristianos, musulmanos y cydios.

Relijion[trocar | trocar el manadero]

La situasion de la relijion en Israel ofrese una notable singularidad: es el uniko paiz del mundo onde la mayor parte de la povlasion es de relijion djudia. El kristianismo y el islam tambien zon sigidos por una emportante kantidad de fieles. Endemas, egziste tambien otras menorias relijiosas komo los drusos i los Baha'i. Israel es un paiz kon munchos lugares sagrados de las tres grandes relijiones monoteistas i rekonoze la libertad relijiosa, permitiendo a los peregrinos de todo el mundo el liber akseso a los lugares santos.

De akodro kon el Buró Sentral de Estadistikas de Israel (2005) el 76,1% de la povlasion es kudia, el 16,2% musulmana, el 2,1% kristiana i el 1,9% drusa. Un 3,9% de la povlasyon no se klasifika en ninguna relijion [1] [2]

Los arabo israelianos, asigun el Buró Sentral de Statistikas Israeliano (2005), estan kompuestos por un 82,7% de musulmanos, un 8,4% de drusos i un 8,3% de kristianos.

Edukasion[trocar | trocar el manadero]

En Israel ay una de las mejores universidades del olam i del paiz.

Kultura[trocar | trocar el manadero]

La kultura de Israel es direktamente relasionada kon la istoria del djudaizmo y kon el pueblo djudio. La diversidad kulturala de Israel derivase dela diversidad de la su povlasion: djudios de todo el mundo llevaron konsigo las sus tradisiones kulturalas i relijiosas, kreando un krisol de kostumbres i kreyensias.

Espor[trocar | trocar el manadero]

Ver endemas[trocar | trocar el manadero]

Referensias[trocar | trocar el manadero]

Atamientos eksternos[trocar | trocar el manadero]