Meshicó

de Vikipedya, la ansiklopedya líbera
(Redirijado de Meshiko)
Saltar a: navigación, buxcar
         
Este articoló uzza la grafía de Ḥaquetía. Munchas gracias por mantener el articoló uzzando este estiló.

Meshicó (משיקו),[1] o los Estados Unidos Meshicanós es un pais grande en Americá del Norte. Al norte del Meshicó estan los Estados Unidos, al sur de Meshicó estan Guatemala y Belice. Meshicó se topa entre el Oceanó Pacificó, el Golfo de Meshicó y la Mar Caribe. Es una repubblica, democrática, representativa y federal onde ḥay tres poderes de gobbierno, el poder leĝislativo que representa la Camará de Diputadós y Senadores, el poder ĵudicial que representa la Suprema Corte de ĵustizia y el shefe d'estado es el prezidente del eshecutivo.[2]

Es una de las nazziones con una grande riquezza cultural y es poseyedora d'un patrimonio istoricó muy antiguo en el ‛olam.[3] La capital de Meshicó es la Cibdad de Meshicó i la su zona metropolitana, es la aglomerazion mas grande del Continente Americanó.[4][5] Meshicó tiene una economía esstrema, asegun los sus niveles de vida zzon comparavles a paises como Aŀlemania y Burundi adintro d'un mesmo territorio, las desigualdades entre meshicanós son bastante evidentes.

Las personas qe biven en Meshicó y que nacieron ayí se les yama meshicanós. La mayoría de los meshicanós hablan castilyano.[6] Tamién essisten meshicanós que havlan 67 lenguas oriĝinarias, como el nahuatl, maya, mishtecó, zapoteko, entre otras, en el Meshico se parlan 287 linguas oriĝinarias y del ‛olam, es el septimo pais con mayor diversidad de lenguas. Es un pais kon muncha cultura oriĵinal i una fuerte infuencia ibericá, por el cual es considerado un pais multicultural, multilingual y multietnicó, endemas de tener una grande biodiversidad en flora y fauna.[7]

Etimoloĝía[trocar | Trocar el manadero]

Codishé Mendoza, onde representa el glifo del Meshico.

Meshicó[8] es vierbo de oriĝen nahuatl, la su intepretazzion del vierbo Mexihco, el cual significa Lugar del dio Mexihtli, una representazzion de Huitzilopochtli.[9] Otra version diz que significa Lugar enel ombligo de la luna.[10]

Ademas se creyía durante la colonizazzion española que el dio Mexitli era el una transliterazion del hebreo Meshias. Fransisco Javier Clavijero asegun intepretó la etimoloĝía del Meshicó con oriĝen combinado del nahuatl y l'ivrit, del vierbo hebreo de Mashiah y del nahuatl co como lugar, significando Tierra del Mashiah o del Adonay. Aggora se tiene deformada la palabra oriĝinal del Meshicó.

En castilyanó se diz México y Méjico, el su nombre ofizial es Estados Unidos Mexicanós, otro nombre comun es Repubblica Meshicaná.

Estoria[trocar | Trocar el manadero]

El territorio meshicano fue descubierto i aviado por los grupos de cazadores i levantadores posivlemente a mas de 30.000 anyos. Restos descubiertos en la Vaye de Meshicó han estado datados con carbon radioactivo en 21.000 aK.

Culturas precolombinas[trocar | Trocar el manadero]

Castiyo de Chichen Itzá.

Los primeros ombres aboriĝenes se afincaron sovre las riviras del rio Papaloapan hacia la Lagona de Términos, eran llamados los olmecas, cosiderados como la cultura madre de Mesoamericá.[11] Mesoamericá fue la tirra onde se desveloparon grandes sivilisaziones como la cultura maya, la zapoteca, la teotihuacana, la mishteca, la tarasca i la azteca en diferentes periodos cronolojicos.

La cultura maya es otra grande sivilizazzion, ya que consolidaron un systema de escritura y los sus conosimientos astronómicos y matematicos fueron muy grandes, entre los sus aportes esta el invento del numero cero.

La triple alianzza fue el inicio de un imperio muncho poderoso llamado imperio azteco, los tenochcos o aztecos fueron una de las culturas mas desvelopadas de Mesoamerica, la su capital fue la cibdad de Meshico-Tenochtitlan y el su poder fue ejercido por el tlalocan o parlamento i el tlahtoani o massimo gobbernante.

La conquista española y la Mueva España[trocar | Trocar el manadero]

Hernán Cortés, conquistador de Meshico-Tenochtitlan.

Despues de las sus esspediziones de Francisco Hernández de Córdoba (1517) y Juan de Grijalva (1518), Hernán Cortés y la su ĝente arrivaron a la isla de Cozumel i alcanzó las riveras del Tabasco, onde fue combatido por los mayas en Centla. En esa reĝion fundo la Villa de Santa María de la Victoria y recibió como presente a una muller noble llamada Malintzin, que funĝió como atesorada interprete de los esstranjeros kon los nativos.

Una vez que la cibdad de Tenochtitlan fue sometida, Hernán Cortés asumio el su governo komo kapitano jeneralo de la Mueva Espagna. Munchos sefaradíes fueron arrojados a la diaspora, algunos deyos ayegaron konversos al cristianizmo catolicó con los conquistadores y fuyeron de España y Portugal, fundaron pueblos, viyas y cibdades mineras para salir i bivir juera de la Peninsula Ibérica.[12] Anentonces los españoles komenzaron kampanyas de evanjelizasion para okupar las grandes tyerras de la Mueva España, fue difícil en munchos territorios por la su ostilidad de los naturales, la lutchas con puevlos nativos y el clima fueron dos factores importantos para la kolonizazzion de las muevas tierras.

La base de la economia de la Mueva España fue la minería. El descubrimento de oro y plata permitió que ocupase una posision importante dentro del reino de España. La minería permitió el desvelopamiento de la agricultura i la ganadería; ansí como el comerzio y la transportazion por el mar y la tierra, se construyeron los sus caminos reyales y las sus rutas maritimas.

Meshicó independiente[trocar | Trocar el manadero]

El movimiento separatista se manifesto en el año de 1810, el parroco Miguel Hidalgo fue uno de los principales lideres, todos eyos hueron parte de la conspirazzion de Querétaro con el correjidor de la cibdad y algunos soldados realistas del gobbierno español.

Porfitiató[trocar | Trocar el manadero]

El Porfiriató es el gobbierno dictatorio de Porfirio Díaz, fue un periodo longo de gobbierno de cazi trenta años, durante este periodo, el cresimiento del pais fue güeno pero las diferencias económicas acresentaron entre acaudalados y pobres, la misería de la mayoría de la ĝente del puevlo fue lo que ocasionó la Revoluzzion Meshicana, un movimiento armado ke ancabezaron los lideres revoluzzionarios como Francisco Villa, Emiliano Zapata y Fransisco I. Madero.

Ĝeografía[trocar | Trocar el manadero]

El territorio meshikano komparte frontieras terrestres kon Estados Unidos al nord i kon Guatemala i Belize al sud. Komparte frontieras maritimas kon Kuba i Honduras por el Mar Karibe. El pais es divisado en 32 entidades federalas o estados, la kapitala es la Sivdad de Meshiko, la orbe mais povlada del pais i del kontinente.

Indemas, Meshiko se enkuentra entre las sus koordinadas 32° i 14° nord i 86° i 118° oeste;[13] jeofrafikamente se konforma por una grande masa kontinentala de la plaka norteamerikana, al oeste se topa la Peninsola de Basha Kalifornia i al'este se topa la Peninsola de Yukatan, al zentro es el Altoplano Centralo una planada serkada por katenas montanyosas asima de 2000 metros de altitud, tiene otras posesiones minores no kontinentales komo las Isolas Revillagigedo i la isola Guadalupe.

La mayor altitud es el Piko d'Orizaba montaña qe se topa entre los estados de Puebla y Veracruz, i la minora altitud es la depresion de Laguna Salada en Basha Kalifornia.

Ver endemas[trocar | Trocar el manadero]

Bibliografía[trocar | Trocar el manadero]

Referencias[trocar | Trocar el manadero]

Atamientos essternos[trocar | Trocar el manadero]


Commons Klika akí para ver las imajes de Commons ensima de Méxiko.
Wikipedia
Vikipedya en español es una versión de Vikipedya en un idioma ke se havla en este paez. Puedes visitarla y contribuir.
Wikipedia
Vikipedya en náhuatl es una versión de Vikipedya en un idioma ke se havla en este paez. Puedes visitarla y contribuir.